Jump to content

Gordon Setter som går løpsk


Tinnsoldaten

Recommended Posts

Hei!

 

Har ei tispe som er generelt lydig under rolige omstendigheter, men så fort vi er ute og uten bånd så finner hun på å rette oppmerksomheten på andre ting.

 

Hun begynner å trave lenger og lenger vekk fra meg, og når jeg f.eks skal rope henne inn fordi hun går for langt, så er det en trigger (hele bikkja rykker til i det hun får kommando om å komme tilbake) og hu stikker av som ei kule.

 

Når jeg da forsøker å få henne tilbake (etter at hu har løpt ca. 10-15 min ca 400m vekk fra meg uten å komme tilbake), virker det som at hun ønsker å komme tilbake, men nekter å la meg f.eks ta på bånd igjen (da fyker hun avgårde igjen).

 

Det eneste som funker nå er å rett og slett sette seg i bilen å kjøre 100m ut av gården. Da kommer hun løpende på siden av bilen og er lydig.

 

-- Hun er veldig lydig med alt annet. Ingen tegn til dominanse-spill og er generelt rolig og kontrollert. Det er noe som trigger henne til å stikke av når hun får kommando om å komme til meg. Jeg har prøvd alt fra langline, ignorering, akseptering og det hele. 

 

Ønsker virkelig å kunne drive jakt med hu uten at hun jakter på egenhånd.

 

Tanker, tips?

Link to comment
Share on other sites

Du skal få et tips, jeg er på ingen måte noen hundeekspert men dette har funket på å mine hunder og andres.

Det du skal utnytte er at hunden kommer etter når du kjører, det som skjer at at den mister kontrollen på hvor du er -blir " redd for at du forsvinner".

Finn et område med mange muligheter for deg å gjemme deg, småskog, einekratt, store steiner, ujevnt terreng.

Slipp hunden, når du ser den tar avsted og ikke ser deg-gjem deg. Hunden vil begynne å lete deg opp. Når den kommer er det jul, nyttår,17.mai og bursdag på en gang. Godbit og kos. Ikke sett på bånd. Beveg dere litt og gjenta. Hunden vil rimelig raskt begynne å følge med på hvor du er og dermed blir det begrenset hvor langt den stikker.

Også viktig at innkalling ikke automatisk betyr på med bånd, kall inn hunden stadig vekk, litt ros eller godbit og "fri".

 

10minutter lydighetstrening hver dag er genialt og verdt hvert minutt.

Å tro en kan "slite ut" hunden ved å la den springe løs er bare tull, en får bare en idiot som vil ha mer og mer, en runde med hjernetrim (feks sporing eller søk, 25 godbiter i et område høyt gress) gir en mye mer sliten hund enn en time idiotspringing.

Å slippe hunder i flokk for å "leke" er fin oppskrift på å få masse unoter...

 

Link to comment
Share on other sites

Er nok en god del som mangler hos TS, når det gjelder forståelsen av type hund han/hun har anskaffet seg og da er det jo også manglende dressur. Etter min forståelse, så vil de aller fleste stående fuglehunder "løpe løpsk" (les; jakte), når de er løse og det er noe å jakte på. :)  Med dressur (og kommando) går det greit å få hunden til å "gå på plass" (fot), eller bak. Men å la hunden gå foran (uten bånd), er det nok ikke mange som får til. Jeg kjenner ingen. Ser det er kommet noen tips, men her er det nok mer som må taes tak i. Inntil videre, ha hunden i bånd når et ikke skal jaktes, eller du er på lovlig jakttrening. Nå er det også båndtvang!

 

Gå inn på "Tuppen og lillemor", på FB, så får du tips fra folk som er erfaring med slike raser.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...