Jump to content

Aktive ørepropper / hørselsvern


Tommy. E

Recommended Posts

Jeg ønsker å gå til innkjøp av aktive ørepropper til bruk på småviltjakt med hagle. Jeg har sett det er et par varianter på markedet, blant annet jaktapparatet Jegern og soundscope. Er det noen som har noen erfaringer med disse?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har erfaringer med begge. Hvis du er ung og ikke trenger apparater som kan programmeres for å korrigere for ditt hørselstap, er SoundScope et greit alternativ. Jaktapparat Jeger'n fungerer også. Sistnevnte er programmerbare, men har litt egenstøy (i form av sus). Begge er ganske plundrete mht. volumkontroll. Jeg har nå skaffet meg et par CENS Classic DX5 Digital (ble testet i går), og skal poste erfaringene senere i dag. Sjekk for øvrig disse trådene:

 

CENS Proflex/digital DX5 aktive ørepropper
Soundscopes - erfaringer etter en sesong
Aktive ørepropper

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også Jeger’n, har aldri fått sammenlignet med andre apparater, men foretrekker det over klokker på bevegelig jakt når som helst. Du kan sende med audiogram for å få korrigert for hørseltap. Jeg hadde en del støy første gang jeg fikk de. Jeg sendte de tilbake for omprogrammering, og fikk også fjernet teleslynge-muligheten på alle unntatt ett program, siden jeg sjelden/aldri trenger dette. Dette gjorde at jeg fikk fjernet mye sus, både omprogrammeringen generelt og det at jeg fikk fjernet teleslyngemuligheten. Forøvrig er aktive ørepropper omtrent det beste kjøpet jeg har gjort noensinne.

Link to comment
Share on other sites

On 6/1/2020 at 12:33 PM, Sølvrev said:

Jeg har erfaringer med begge. Hvis du er ung og ikke trenger apparater som kan programmeres for å korrigere for ditt hørselstap, er SoundScope et greit alternativ. Jaktapparat Jeger'n fungerer også. Sistnevnte er programmerbare, men har litt egenstøy (i form av sus). Begge er ganske plundrete mht. volumkontroll. Jeg har nå skaffet meg et par CENS Classic DX5 Digital (ble testet i går), og skal poste erfaringene senere i dag. Sjekk for øvrig disse trådene:

 

CENS Proflex/digital DX5 aktive ørepropper
Soundscopes - erfaringer etter en sesong
Aktive ørepropper

 

Tusen takk for tilbakemelding. Jeg er nysgjerrig på denne susen som omtales flere steder vedrørende jaktapparatet Jegern. Er det slik å forstå at Soundscope sine (det blir vel iHunt) ikke har en slik susing? 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Tommy. E skrev:

Er det slik å forstå at Soundscope sine (det blir vel iHunt) ikke har en slik susing? 

Det vet jeg faktisk ikke, for mine SoundScopes er fra 2004 (tror jeg), og de suste også litt når jeg valgte programmet "mikrofon + telespole". Men ikke så mye som Jeger'n (som jeg anskaffet i 2012). Nå er det vel også slik at teknologien stadig utvikles, så @oyvind1s erfaringer er kanskje mer verd enn mine? Bare vær klar over at SoundScope ikke kan programmeres for hørselstap lenger (det kunne de gamle mine). De nye CENS-apparatene er digitale, og jeg har ikke registrert noe sus fra dem.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Altså, når jeg skrev at jeg fikk fjernet «mye av susinga» så betyr det egentlig «omtrent alt». Jeg tenker i allefall aldri over at det suser. Som sagt så forårsaker teleslyngeoppsett mer sus enn uten, og det kan virke som om det er gjengs uansett fabrikat. Hun som tok avstøpning av ørene mine og forhandler Jeger’n forhandler også et merke til, jeg TROR det var Cens. Da jeg spurte henne om dette (for ca.5 år siden) sa hun at ulempen med disse var at all service og reparasjon foregikk i England (eller tilsvarende), noe som medfører litt styr med fraktkostnader, og muligens også toll, men dette kan sikkert @Sølvrev av-/bekrefte. Jeg har sendt mine inn til justering en gang og reparasjon en gang. Den ene øreproppen hadde knekt i godset. Sendte den inn og fikk den tilbake samme uke med en regning på ca. 250 kroner, da hadde de også gjort litt service og bytta ut den gamle oppbevaringsboksen med en ny (som jeg forresten misliker, ville mye heller hatt den gamle ;) ). Da jeg sendte de inn for justering kostet det null. 
 

alt i alt er jeg som nevnt grisefornøyd, så grisefornøyd at jeg leker med tanken om å kjøpe meg et nytt sett av et annet fabrikat, bare for å få kjenne på forskjellene, og få stilt nysgjerrigheten litt. Jeg kunne uansett trengt å ha et sett på jobben, og ingenting varer evig, så det kunne vært greit å ha en backup.

Link to comment
Share on other sites

Nå er mine CENS kliss nye, faktisk så nye at jeg ikke har brukt dem på jakt ennå. Har kun gjort en fullskala test som omtalt i egen tråd. Jeg kan ikke huske at jeg har hatt behov for service på de 16-17 år gamle SoundScope-apparatene mine. Jeger'n var inne til Hørselslaben for reprogrammering iht. nytt audiogram, samt et forsøk på å redusere støy/bakgrunnsus. Det hjalp ikke så mye på mine apparater.

Hvis vi ser bort fra service/reparasjon etter fuktinntrengning (nei, de er ikke vanntette!) og behov reprogrammering, er det svake punktet på alle de nevnte apparatene en tynn og relativt spinkel batteriskuffe. Om du er litt kald på hendene og ikke har helt kontroll på finmotorikken kan batteriskuffen knekke. Det var tilfelle med de gamle SoundScopes, men det ble ordnet hos Starkey i Stavanger mens jeg ventet . 0 kr!

Ja, CENS-apparatene produseres i England, men det har ikke jeg lagt så mye vekt på. Min forhandler heter Hear Safe AS og holder til på Trysil. Dit vil jeg sende apparatene i tilfelle behov for service/reparasjon. Til hvem og hvor de sender dem videre får bli deres sak (og kostnad). 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...