Jump to content

.375 h&h N-540/N-550


paapeder375

Recommended Posts

Hei, leste en gang for endel år siden en artikkel i et svensk våpenblad om .375 h&h. Der ble N550 og N540 tatt fram som superkrutt i kalibret. Har selv alltid brukt n160 eller N4/204, men er tom. Har endel av disse 2 krutt typene og tenkte å teste litt. Finner lite data på disse kruttene, spesielt N550. Er det noen som har prøvd og vil dele sine erfaringer her?

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg tatt en liten test. Ladet opp med 250 gr supersonic og 76gr, 77gr, 77,5, 78 og 78,5 gr N550. Målte hastigheter på de 3 siste, kun et skudd av hver. 77,6 gr gav 846 m/s, 78 gr gav 856 m/s og det samme fikk jeg på 78,5 gr. Men målte kun 1 skudd av hver. Tror ikke jeg er på maks, ingen ting som tyder på det. Usikker på om hylsene er halspresset i lee collet eller delvis fullpresset. Disse ble presset sist for ca 10 år siden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 7 months later...

Ser på VVs tabell at de oppgir all ladedata med N540 fremfor N550. Tenker også at N540 er et bedre egnet krutt. Se om du kan få bytta det i N540 kanskje? Det fine med N540 er at du kan bruke det til alle kulevekter med godt resultat. Finnes alltids krutt som passer perfekt til spesifikke kulevekter, men N540/URP er litt mer universalkrutt til H&H. Min mening, viktig å presisere i disse dager:)

 

@Ole HA-frame du skal lade? Har en haug av A-frame i 300 Gr liggende.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
Ole H skrev (På 9/2/2021 den 9.16):

Har dere noen data på N550 med 270grs kuler som er lodda? Skal til å teste litt på det nå. 😊

 

Jeg har ladd 375hh med 270grs Barnes Tsx i 10år. 80.0grs N550 har fungert utmerket. Bekjente har å benyttet 81.0grs.

PL i min Abolt er 93.0 

 

Lad med omtanke så gå ikke rett på disse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 4/6/2020 at 5:55 PM, paapeder375 said:

Hei, leste en gang for endel år siden en artikkel i et svensk våpenblad om .375 h&h. Der ble N550 og N540 tatt fram som superkrutt i kalibret. Har selv alltid brukt n160 eller N4/204, men er tom. Har endel av disse 2 krutt typene og tenkte å teste litt. Finner lite data på disse kruttene, spesielt N550. Er det noen som har prøvd og vil dele sine erfaringer her?

 

Tre år senere så lurer jeg på det samme, har en dunk med 550 liggende, og hvis jeg kan bruke den og ikke måtte ha ENDA en type krutt i ladebua mi, så hadde jeg syns det var topp! Skal lade 300grs Nosler AccuBond kuler, har noen erfaringer å dele i den vektklassen og det kruttet?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...