Jump to content

Bør jeg kjøpe denne hagla? Lanber 2083


Gunman76

Recommended Posts

Skal ha meg ny hagle i prisklasse innen rimelighetens grenser. Mitt bruk er og blir ca følgende; Pr år vil jeg skyte nordisk trap på middels nivå max 10 ganger pr år. i tillegg blir våpenet med på en 2 dagers jakttur på skogsfugl en gang hver år.

 

Har siklet litt på Lanber 2083 (gyttorp) til 7490,- , "prøvde" den i butikk idag og det virket bra det.

 

Spørsmålet er om jeg er på rett spor eller om dere har noen bedre tips, haglekunnskapen min er nemlig ikke altfor omfattende.

Link to comment
Share on other sites

Ei hagle både til jakt og til leidue skyting er ikke enkelt og få i ett og samme våpen desverre.

Men vet om mange som skyter imponerende bra på leirduebana med jakt våpen da.. :D

Leirdue børsa(Beretta) er ei tung børse med langt løp og laga for hundre tusenvis av skudd.

Jakt hagla mi(Sabatti) er ei lett hagle med kortere løp og lett matriale i låsekassen pga vekt når en skal drasse på den i timevis.

Den tåler sikkert ikke på langt nær så mange skudd som Berettaen heller, men sikkert mange ganger mere en hva eg kommer til og bruke den til.Garantert!

Har ikke erfaring med Lanber men prøver bare og fortelle litt om forskjellen på hagler til forskjellige formål.

Håper dette er med og gir deg litt forståelse for hva som kan vere ønskeligt.

Der er jo mye fint brukt også: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15709745&sid=&WT.svl=Link

Nei, dette er ikke mitt :lol:

 

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du skal være redd for å kjøpe Lanber hvis den gir deg "godfølelsen" og passer for deg..

Har selv Lanber 2087 på 7 året no og blir bare mere og mer glad i den :wink:

Bytta ut Berettaen da eg kjøpte denne - rett og slett fordi hagla passa meg bedre men for all del - gammelberettaen va ei

knakende go børse - men fikk den aldri til å passe 100% - Lanbern passer ca. 110% :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vist du først skal bruke så mye penger på en hagle så kan det også være en ide å se etter en brukt kvalitets hagle, du bør få noen til å hjelpe deg med å finne et våpen som passer deg vist du ikke har noe erfaring med dette selv eller helst kjøpe en med justerbar kolbe vist du er nybegynner og har tenkt til å skyte en del trap.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Lanber 2077, lettvekter riktignok, i 1995. Jeg er ikke den som tråkker hull i standplass på leirduebanen, men la jevnlig ned 20+ duer i seriene. Føler den hagla passer meg noe alldeles godt, kan ha å gjøre med at stokken kanskje er en tanke lenger enn andre hagler jeg har prøvd. Synes jeg treffer godt på jakt også, og kvaliteten har jeg ikke hatt noe å utsette på i disse årene. Liker du den, prøv den, kjøp den. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker 1 våpen til alt. Leirduer, figursti og jakt. Jeg har en Lanber Super 12/70 o/u. Den funker gull til absolutt alt. Kan ikke skjønne hvorfor man ikke skulle skyte godt med et konkurransevåpen på jakt, eller omvendt ??? Så lenge hagla passer deg godt, og føles herlig å holde i, har riktig antall avtrekkere etter din smak, utskiftbare choker, og alt du vil den skal ha. Så er det bare å gi gass, og bruke det til alt du vil.

 

Prisen var vel kanskje ikke så ille heller..., så lenge du vil ha helt nytt våpen. Jeg har ikke hatt råd til sånt jeg, så jeg har kjøpt brukt stort sett. Men bruk tid på å finn det våpenet som passer deg best. Har det mulighet til shimsing i kolben osv., så du får justert det akkurat sånn du vil, så trenger du jo ikke å leite overalt. Jeg brukte litt tid på å finne den som passa meg best. Og med det samme jeg kasta opp den hagla, så kjente jeg at det var full klaff med en gang. Føltes kjempeherlig :D

 

Du burde valge minimum 12/76. Jeg kjøpte hagla mi for 3500,- i '95 og dreit i om det var 12/70, for jeg hadde ei pumpehagle i 12/76 til grøvre fugl.

 

Men for all del...det meste detter med 12/70 og fulle choker på moderate hold. Jeg har ikke hatt nevneverige problemer med det oppigjennom åra.

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...