Jump to content

Brett til å spenne opp beverskinn


Rambol72

Recommended Posts

Hei

 

Har sett på litt filmer hvor man har flotte brett til å spenne opp beverskinnet på når man skal salte og skrape. Har tidligere bare spikret de opp på en plate, men synes de ser bedre ut når man får den flotte ovale formen. Er det noen som har en slags stensil eller vet hvor man kan kjøpe en slik at man kan merke plata og få perfekt oval form på skinnet? Ser at folk i USA og Canada får stensiler av pelshandlerne som de kan benytte når de behandler skinnene, feks en slik: https://www.fntpost.com/Products/Beaver+Board+Stencil+Pattern

 

Bjørn

Link to comment
Share on other sites

Har vært med på dette en gang. Snekra bare ei plate ut av vanlige bord, og tegna opp en oval med "hyssingmetoden".  

 

Slår inn to spiker i plata, knyter en hyssing rundt og lar en blyant "følge slakken" på hyssingen og tegner inn ovalen. Måtte eksperimentere (og tenke...) litt for å få fasongen og størrelsen rett.  Så er det bare å nubbe fast skinnet med litt lange tynne spiker (mange!), og når det har fått tørka kan du "løfte" skinnet opp fra plata så det henger i toppen av spikerne. 

 

At fasongen på ovalen ikke blir helt etter trapper-standard er neppe noen krise når skinnet ikke skal inn til en pelshandler lell. 

last ned.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen og takk for svar!
Ja jeg så en slik video med den fremgangsmåten med tråd for å lage en oval form, nokså genialt egentlig. Jeg får teste ut dette og håpe at det blir en bever eller flere i år som jeg kan få testet ut dette på. 

Takk for at du påpeker at det ikke trenger å være helt perfekt, er pedanten i meg som jobber litt overtid noen ganger!
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...