Jump to content

Krieger eller Lothar Walter i 338..


Balrog

Recommended Posts

Jeg hadde valgt Krieger av disse. Pipeemnet blir bare en liten del av totalen. Derfor er dat bare fornuftig å legge penger i det aller beste av pipeemner, som Krieger eller Border.

 

Hva er planen? Hvilken kule og hvilke krav/mål har du?

 

Rifla skal bygges på en rem 700 bdl ss kasse,sendero skjefte,leupold M4 2.5-10X40M3 ILL Mildot med leupold M4 ringer, 40 moa base(nightforce) timney 1.5punds avtrekker,taktisk hevearm.

Har liggende en Choate ultimate varmint stokk og,men eg trur ikkje eg skal bruke den til dette prosjektet..

Løpet blir enten eit krieger eller LW 27" Bull barrel 1-10" rustfritt i 338 RUM

Eg skal bruke 250gr scenar eller 300gr sierra MK..

Rifla skal gå under 1/2 MOA@100m.

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

ehh.... du missforstår.

 

Lader jeg et magasin med en 165gr Woodleigh, 1stk 150gr TSX, 1 stk 168gr TTSX så går alle innen en MOA....

 

150gr TSX/168gr TTSX i seg selv setter 5sk på under 1/2 MOA.

Testskiven som fulgte med rifla, hadde SMK på 0.228 MOA..... Bra nok? :wink:

 

OK, da er jeg enig. Har vel noe lignende med 52 gr SMK.

Link to comment
Share on other sites

Ettersom Border leverer piper i forskjellig stål, rustfritt samt flere Crom-Molybden legeringer. En av disse (EN 21) er så vidt jeg vet veldig hard og spurt om denne ga bedre levetid. Svaret jeg fikk per mail:

 

Stainless steel is best for barrel life. Crome Molly barrels 'wear out' principally due to brittle nitrides formed by the hot, nitrogen rich gasses on the surface of the steel. These break off to form a rough surface. This creates fouling and the increased surface area accelerates the process. This mechanism does not happen in stainless.

Link to comment
Share on other sites

Det må bli eit rustfritt løp,men skal eg gå for 27 eller 28 tommer, ser at "338 rum" sitt løp er 710mm i hans remington,

Eg er ute etter å få opp hastigheten på kulene,rifla skal brukes til mellomdistanse skyting(500-1400m) så en tomme ekstra er vel å foretrekke her?

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Valget er tatt, en rustfri krieger 28tommer..

Der blir spennende.. :P

har du fått go pris? ferdi kamret eller emne?

 

Fikk pris på ferdig løp montert i kasse, det blei anntydet 6lapper for herligheten..

Eg veit ikkje om dette er dyrt eller billig,men om det går så godt som det seies (1/4moa) er det definitivt verdt det..

Snakket med en Børsemaker kompis og han var ikkje i tvil på kva han meinte eg skulle satse på..

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Eg veit ikkje om dette er dyrt eller billig,men om det går så godt som det seies (1/4moa) er det definitivt verdt det..

Når du greier det i praksis med en 338 så send PM med navn på børsemakeren og riggen. Jeg vil ha en klone :mrgreen: Favorittuttrykket til direktøren her; " I forventningen ligger skuffelsen"

Jeg liker uttrykket. Mye sant i det. Hvis du IKKE er fornøyd med investeringen pga. du forventer 1/4moa på det jevne, så er mitt råd at du allerede nå justerer kravene til hva du blir fornøyd med :wink: Da kommer bedre resultater som en POSITIV overraskelse :D

Link to comment
Share on other sites

Eg veit ikkje om dette er dyrt eller billig,men om det går så godt som det seies (1/4moa) er det definitivt verdt det..

Når du greier det i praksis med en 338 så send PM med navn på børsemakeren og riggen. Jeg vil ha en klone :mrgreen: Favorittuttrykket til direktøren her; " I forventningen ligger skuffelsen"

Jeg liker uttrykket. Mye sant i det. Hvis du IKKE er fornøyd med investeringen pga. du forventer 1/4moa på det jevne, så er mitt råd at du allerede nå justerer kravene til hva du blir fornøyd med :wink: Da kommer bedre resultater som en POSITIV overraskelse :D

 

Dersom du trur at eg forventer 1/4moa alltid tar du feil.

Eg har såpass innsikt i skyte verdenen at eg veit at dette ikkje kan la seg gjere,men i kontrollerte former vil nok riflen prestere dette vil eg tru.

Dersom kombinasjon rifle/skytter presterer 1/2 moa på det jevne er nok det eit meir reslistisk mål,det er greit å vite at riflen ikkje er den begrensede faktoren i likningen her :wink:

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Valget er tatt, en rustfri krieger 28tommer..

Der blir spennende.. :P

har du fått go pris? ferdi kamret eller emne?

 

Bestilte Krieger løpet i dag,det er en blank, koster 3250+moms,+utvendig profilering så det kommer vel på en 4,5lapper tenker eg..

Det skal vere 28"langt, og 22mm i enden, straight taper (rette sider(uten innsving etter kammeret)).

Har valgt en 1-10 stigning, primær ladningene vil vere som nevnt tidligere 250gr Lapua scenar.

Løpet skal og gjenges med 16-1.5" til en A-tec CMM6.

Kassa skal rettes og en taktisk hevearm skal monteres.

Eg skal bruke en Choate ultimate varmint (den billedskjønne broren til ultimate sniperstokken) designet av Maj Plaster US army (ret.)

På sikt rekner eg med det kommer på en AICS sjefte, der ligg litt modding av magasinene, dei er ikkje tilpasset 338RUM.

40 moa skinne og nytt avtrekk skal eg montere når eg får den tilbake.

Skal sende rifla i morgen.

 

Jobben tilfaller Herman Erdal,eiger av Våpenloftet i Førde, han er dyktig på metallarbeid, har brukt han mykje før..

 

Kansje eg lager en tråd på prosjektet,dersom det skulle vere interesse for slikt.

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Lykke til! Importerer du løpet selv, fra Kriegers nettside ?

 

Og - hvordan ligger Shilen og Lilja i kvalitet i forhold til de nevnte (hvis det år an å spørre om på denne tråden :) )

 

 

mvh

Langlo

 

Hei.

Eg fikk løpet fra Ragnar Hansen.

Eg skal ikkje vere for sikker her men eg meiner krieger ligger i samme sjiktet som Lilja,shilen veit eg ikkje, eg veit dei lager en select matchgrade,denne er sikkert i samme kategori..

 

eg ska ta nokre bilder å lage en tråd på prosjektet,men den kjem nok ikkje før i midten av jan.

Herman skal på Shot show i statene før han skal til på mitt prosjekt..

 

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da er rifla i hus.. den ser sånn ut :P

 

2ywu3vr.jpg

 

28rpo50.jpg

 

Satte på ein S&B PMII 5-25x56 med P4 retikkel, funker som snus,står i recnaleg ringer og på en Nifgtforce 40moa base.

Kassa blei retta og eg fikk satt på en tubbs oversized recoillug,skjefter er en Choate ultimate varmint,synest egentlig denne er litt klumpete,men den passa meget bra med det feite løpet og kikkerten..

Løpet er 28" fra fronten på reciol luggen og fram, straight taper med 22.3mm i enden.

 

skyter jevnt 1/2 moa, krieger er å annbefale!!!

 

Mvh O

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...