Jump to content

308 eld-m


Amsfj

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle gi eld-m 168 grains kula ett forsøk i 308’n men finner ikke data for vv n140 og ser det er veldig forskjellige data til den kulevekta i VV sin app. 
Noen som har noen erfaringer med nevnte kule til 308? 
Kompis tok det i QL og fikk 44 grain som maks men tenkte det er greit å høre med dere og🙈

Link to comment
Share on other sites

Har lada 168grs Nosler Accubond Longrange med vv N140. 

COL 71mm, Norma hylser, Federal 210L tennhetter. 

 

Fant best presisjon på 42 grain N140. Begynte å få trykktegn på 45 grain, eller litt før. 

 

Har nå bytta til N550 for høyere fart. Bruker 48,5 grain. Det er nok ikke langt fra maks i mi rifle. 

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, Fredrik k skrev:

Fikk flate hetter på 48 gr

Det kan ikke være så rart, det er laaangt over maks ift. hva GRT sier vertfall. GRT sier maks 44,6 grain med ELD-M i mi rifle. (4144 bar) 

48 grain gir, iflg. GRT 5337 bar. (i min rifle) 

Edited by FreeSkier
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, FreeSkier skrev:

Det kan ikke være så rart, det er laaangt over maks ift. hva GRT sier vertfall. GRT sier maks 44,6 grain med ELD-M i mi rifle. (4144 bar) 

48 grain gir, iflg. GRT 5337 bar. (i min rifle) 

Husk at det er med ett "standard" hylsevolum. Har antagelig et romt kammer som gir ekstra marginer. Nå skal vi ikke lære bort dårlige uvaner men teori, er fortsatt teori. Ladninger jeg bruker nå er også "langt over max". Ved bruk av fornuft å små skritt oppover er det ikke farlig å gå over det tabeller sir sålenge trykktegnene ikke er der. 

Edited by Fredrik k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...