Jump to content

Førstegangsrifle for 15 tusen


Mombo

Recommended Posts

Det er som regel stort utvalg av brukte våpen på Finn, og innenfor ditt budsjett ville jeg startet der. Se etter kjente merker som Tikka, Sauer, Browning, Winchester, Remington, m. fl. Velg et kurant kaliber som 6,5x55, .308Win eller .30-06. Når du har funnet noe som virker interessant, poster du en lenke til annonsen. Da er det lettere å gi deg konkrete råd.

Våpenforhandlerne har ofte "mistenkelig" gode pakketilbud på nye våpen. Da får du som regel en grei rifle og tilsvarende lyddemper med i pakken, men for å klare å holde en lav totalpris har de puttet på noe kinesisk jalla-optikk som du ikke kan forvente mirakler av, og slett ikke til skumringsjakt. Be om europeisk optikk hvis vurderer slike pakker. 

Edit: det er mange slike tråder fra tidligere, men du må kanskje bla deg litt bakover i tid under kategorien "Rifle" for å finne dem. Det er veldig mange interessante betraktninger og nyttig informasjon i disse trådene, så det kan være lurt å lese seg litt opp før du lager Finn-søket ditt eller kontakter våpenforhandlere.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, bfo skrev:

Flott våpen og flott kikkert! Habicht-serien har medforstørrende retikkel, slik at du greier deg fint i skumring og måneskinn uten lyspunkt. Skulle jeg gi en tilleggsanbefaling måtte det være å få med en lyddemper, ev. å kappe pipa litt før gjenging (f. eks. 5 cm). Det er ikke alle som håndterer rekylen fra en udempet .30-06 like godt. Siden det er en forhandler som selger denne bør du kunne prute deg til en grei totalpakke inkl. kapping, gjenging og demper innenfor ditt budsjett. (Noen her inne mener .30-06 er et utgående kaliber. Det mener ikke jeg - det er tvert i mot det mest allsidige storviltkaliberet du kan investere i!)

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...