Jump to content

Ustabil kule\feil twist


YnStee

Recommended Posts

Opplever at det med ei norma 95gr fmj i min 6mmppc får samling på 10-12mm 3skot\100m, men allerede ved 200m så åpner samlinga til mange gangen. Klarer ikke tolke det ril annet enn at kula er marginalt stabil i pipa? 1:12 twist.

 

Noen innspill \erfaringer?

 

Ble selvsagt kjempeoptimist etter skytinga på 100m, men ditto skuffa da klikktabell skulle lages utover på lenger hold.

Link to comment
Share on other sites

1:12" i 6mm er 100m benchrestkuler. 55-70grs, mest typisk 68gr, flatbasekuler for BR på 100 og 200m.

1:10" så virker boattail og 80-95gr kuler. 95-105gr krever 1:8" riflestigning, noen 105 vil ha 7.5" og 107 og opp bør helst ha 7", minst...

 

95gr 1:12" må vel regnes mest som flaks at de samler på 100m, siden de er helt på grensen til å ikke være stabile.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er nok som jeg antok, at det er helt i grenseland. Kula det gjelder er norma 95gr fmj, den er forholdsvis kort ifht vekta,men det skjer noe allerede på 200m ser eg. Vil det by på problem å skyte så lett kule som 65gr v max feks viss ein vel å gå for 1:7pipe? Var i utgangspunktet tenkt 1:8, men mulig en like så godt bør gå for 1:7 når en først gjør det. Alle fmj i 6mm jeg hsr oversikt på er 90-95gr,men matchkuler som blir brukt på fugl av svenskene,er gjerne oppi 105gr. Skal sies at magasinet begrenser til 60mm col.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...