Jump to content

Optimal hastighet for Barnes TTSX


Stefan J

Recommended Posts

Kjørte en ladestige i 30-06 og fikk en fantastisk presisjon ut av 165grs Barnes TTSX og 58grs VV N160. (Forniklet Federal hylse og Federal LR hetter, Remington 700/52cm løp, Zeiss Victory HT m/kulebanekomp)

Presisjonen var merkbart best med denne ladningen og alle skudd jeg skjøt med godt anlegg lå innenfor en slik lapp man lapper kulehull med på 100 meter. Samlingen var strålende også på 200 meter, lengre skytebane hadde jeg ikke for hånden.

 

I går kronograferte jeg skuddene og så at de lå jevnt på 810mps. Jeg synes dette var litt lite ift hva jeg hadde håpet. Målet mitt for en jaktrifle er at jeg har minimum snusboks-presisjon opp til 300 meter og at det er punch nok i kula til å oppføre seg skikkelig i en hjortebog på denne avstanden. Ikke at jeg er der at jeg nødvendigvis vil skyte på slike avstander, men dette er en standard jeg har satt til meg selv.

 

Hvordan ser en 165grs Barnes med 810mps ut etter å ha truffet en hjortebog på 300 meter? Er det godt nok slik at det uten tvil vil være forsvarlig (ønsker ikke en diskusjon om forsvarlighet på jakt på slik avstand, men en teknisk diskusjon om det er nok punch og ekspansjonsvillighet i en slik kule etter å ha flydd 300 meter til å felle en hjort på forsvarlig vis.) Kjør debatt :)

Link to comment
Share on other sites

En 165grs TTSX med en utgangshastighet på 810m/s vil ikke ekspandere mye på 300m. Kommer selvfølgelig noe an på om du treffer bein. Jeg brukte tidligere 165grs Interbond med samme utgangshastiget som du på alle typer storviltjakt. Byttet, etter noen situasjoner på reinsjakt, til 165grs SST på jakt der avstandene kan bli noe lengre. Dette for å ha mer å gå på når det kommer til ekspansjon. Fant igjen en Interbond i en stor reinsbukk (skutt på 200m) og denne var ikke voldsomt ekspandert. Om avstanden hadde vært 100m lengre og dyret mye mindre så tror jeg vi bortimot hadde snakket FMJ.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg mener du har for lav fart på 300 meter til å sikre skikkelig ekspansjon. Du er nede i 610-620 m/s. Det er helt i grenseland med disse kulene. Jeg har tidligere testet en del kuler i lav fart for å finne fornuftige grenser. Rundt 670-680 m/s bør man holde seg over med disse kulene. 

 

Kulen oppe til venstre i vedlagt bilde er en 150 GR TTSX som har passert to stk hjortebukkboger med anslag på ca 610 m/s. Skuddavstand 400 meter.  Ekspandert diameter er litt over 12 mm. Hadde den truffet bare bløtvev ville det blitt lite ekspansjon.  

 

 

IMG_0986.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...