Jump to content

Titewad - Erstatte Fed 209A med CCI 209


mummitrollet

Recommended Posts

Med fare for å spørre om noe som har blitt besvart tidligere så gjør jeg et forsøk.

Har en oppskrift for 7/8 oz ladninger med Titewad og Fed209A primer.
I mangel av disse primerne så vurderer jeg å benytte CCI209 isteden.
Hylse og wad i henhold til opprinnelig oppskrift.
Ladning med trykk under 10 000 psi fra den aktuelle ladningen er tenkt benyttet.

Jeg har sett beskrevet i tester at i noen tilfeller så gir svakere primere der Fed209A er oppgitt et høyere trykk enn med den kraftigere primeren.

Det ville være interessant om noen har synspunkter på dette.

 

Edited by mummitrollet
Link to comment
Share on other sites

På 21.10.2019 den 19.18, mummitrollet skrev:

Jeg har sett beskrevet i tester at i noen tilfeller så gir svakere primere der Fed209A er oppgitt et høyere trykk enn med den kraftigere primeren.

Jeg er på ingen måte veldig god på dette, men jeg legger merke til at fart og trykk ofte henger sammen. Min tilnærming ville være så enkel som å lage to like ladninger med de aktuelle primerne (eller tennhette som poengtert tidliger 9_9) for så å kronografere begge og sammenligne fart.

 

CCI209 og FED209A er stort sett av "andre" beskrevet i hver sin ende av trykkskalaen.

PrimersFed209A.JPG.f9a6e06b461f77344edaa53d4d383f4d.JPGHer er et eksempel på hvordan forskjellige hetter bytter på å gi høyest trykk med forskjellig vekt på ladningen, men som du ser gir CCI209 minst trykk og lav fart i begge oppsettene. De hotte bytter litt på å være hottest. 

Du ser også at fart og trykk overlapper litt, men det er små forskjeller og sikkert målefeil og andre ukjente faktorer som spiller inn på resultatet? Kanskje brett/krymp, hylseforskjeller, forladning variasjoner, hva vet jeg, og hvor mye utgjør 100 +/- PSI i denne sammenhengen?

 

Fasiten er vel uansett trykkmåling om man skal være sikker, og spørsmålet mitt ville kanskje heller være om ladningen du skal bruke er tjent med å bytte ut ei "sterk hette" mot en svak?

 

(....også alle de andre praktiske problemene som om du bruker ei yankeehette i ei eurohylse? Henger hettene fast i hylsa eller detter de ut problematikken.)

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill.

Den konkrete ladningen jeg tenker på er hentet fra Hodgdon hjemmeside.

Hylse Fiocchi, PMC, Victor ..... dvs rettvegget. Forladning Fed12S0 med 7/8 oz bly og Titewad krutt.

Hodgdon sier da (Uten at jeg tenker å gå dit) Max:

Fio 616 - 21,5 grain - 11 200 psi - 1400 fps

Fed 209A - 22 grain - 10 500 psi - 1400 Fps

 

Med Fed Gold Medal hylse: (Rette hylser lades vel likt om man tar hensyn til tykkelse og form i bunnen?)

CCI 209 - 22,4 grain - 10 400 psi - 1425 fps

Fed 209A - 22,7 grain - 9 800 psi - 1400 fps

Fio 616 - 22,4 grain - 10 300 psi - 1425 fps

 

Trykket synes altså lavere med kraftige hetter og hurtig krutt.

(1-1/8 ladninger med tregt krutt synes å oppføre seg motsatt)

Fed Gold Medal dataene har de komponenter jeg har med unntak av at jeg vil benytte Gyttorp eller RC leirdue  hylser så kanskje gå for den løsningen? 

 

Trykkforskjellen i eksemplene er jo  innenfor 1 500 psi slik at dersom man benytter ladninger med Max trykk omkring 9 500 - 10 000 psi så er kanskje det en gangbar vei?

 

Har forøvrig tilgang til andre hylser som Saga, Fiocchi og Eley uten at det er noe problem med med at de har større hull til hettene enn US hetter liker. Et enkelt verktøy fra EBay og en hammer krymper hette kanalen greit. 

Edited by mummitrollet
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, mummitrollet skrev:

Forladning Fed12S0

Jeg kjenner ikke den forladningen, men du er kanskje obs på at Hodgdon publiserer data til rette hylser (euro) med forladninger som er ment til koniske hylser (amerikanske). Resultatet er gjerne at kruttet lekker forbi og blir liggende mellom hylsevegg og forladning i "fjærdelen" av forladninga.

 

23 minutter siden, mummitrollet skrev:

(Rette hylser lades vel likt om man tar hensyn til tykkelse og form i bunnen?)

 

Europeiske hylser er vel enten Fiocchi eller Cheddite. Også har du Rio som ligner. Saga, Eley og europeisk solgt Winchester og lignende er nok enten Fiocchi eller Cheddite og som med tennhetter er det forskjellige ladedata for disse.

Jeg lader kal.20 og ser ikke forskjell i fart om jeg bruker Fiocchi eller Cheddite på de ladningene jeg har testet.

 

36 minutter siden, mummitrollet skrev:

Trykket synes altså lavere med kraftige hetter og hurtig krutt.

Jeg har ikke noe godt svar på dette, men mener at dataene som Hodgdon publiserer er "data beregnet" og ikke faktiske trykkprøvde data? Ta det med en klype salt, jeg kan huske feil og gidder ikke lette opp kilde.

 

Hvis jeg skal spekulere så kan det kanskje hende at en sterk hette "tenner kruttet mere fra toppen" og gir en annen trykkoppbygging? Men jeg vet ikke!

 

Uansett er det lurt å sjekke ut flere kilder på ladedata og sammenligne litt. Det er ikke nødvendigvis slik at alt hele tiden gir meneing.

 

Personlig prøver jeg og skaffe data som underbygger hele ladningen, og om det må byttes rundt på komponenter så bytter jeg maks en basert på research eller delvis kvalifisert gjetting. I verste fall blir det snoravtrekk med fartsmåling 😂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...