Jump to content

Quickload Trailboss 223 rem


C90

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hei,

 

Er ny på dette med lading og QL, så dere må ta forbehold.

Når jeg laster inn data @223man1 så får jeg opp den farten du målte (579 m/s). Krutt: IMR Trailboss.

Spørsmålet er om hylsene dine soter ? Grunnen til at jeg spørr er at beregnet (simulert) trykk I QL er 22769 psi, hvor 62366 psi er max.

 

Har ikke greie på 223, så vil ikke anbefale noe mer krutt. Vet ikke hvilken fart og presisjon en fabrikk-patron har I forhold til det du får med din ladning osv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Nei, hylsene sotet ikke så vidt jeg kunne se. Bruker S&B hylser, de fungerer veldig fint.

 

Men kulebanen blir jo en del krummere, mener de datt ca. 12-15 cm på 100m i forhold til vanlig 925 m/s ammo.

Jeg skal sette opp en stor blink (60x60cm) på 100m en dag, så skal jeg se mer nøyaktig på det.

 

Selv om jeg skjøt 10 skudd i rask rekkefølge ble løpet knapt lunkent, det blir generert veldig lite varme av de ladningene med Trail Boss.

 

Pluss at det smeller en god del mindre samt ingen rekyl. Jeg har en A-TEX Maxim lyddemper i 6,5mm men kommer til å investere i en A-TEC H2 i kal. 224 snart. De demper langt bedre. Maxim'en gir for mye høyfrekvent smell med fulle ladninger, det blir en spiss ubehagelig snert i lyden av den. Så på jakt uten hørselvern er den klart skadelig for hørselen, sikkert rundt 140-145 dB.

 

Jeg bruker stort sett 24,0 grains Norma 201 på fulle ladninger, får rundt 925 m/s på Barnes TTSX 50 grains f.eks.

50 grains TTSX stabiliserer i min rifle med 1:12 riflestigning, så den har bra presisjon.Men 55 grains TTSX gikk i hytt og pine, med 20-25 cm spredning, så den kunne jeg ikke bruke.

 

https://barnesbullets.com/bullets/ttsx/

 

For øvrig er ca. 8,0- 8,5 grains Trail Boss maks du får plass til i en 223 Rem hylse.

 

Edited by 223man1
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...