Jump to content

Saluttkanon


TMB

Recommended Posts

Da min søster skulle gifte seg fant jeg ut at det måtte salutteres, og da jeg samtidig manglet en bryllupspressang som ikke flyte kriteriene mine (personlig, ikke masseprodusert, og den skulle kunne stå uten kort og fortelle hvem den kom fra). Så falt det naturlig å påta seg jobben med å lage en saluttkanon.
Og siden det skulle være bryllupsgave til min egen søster, så holdt det ikke med noe liten standard kanon, men den skulle ikke være så stor at man skulle være redd for å bruke den.
 

Så ett lite emne av akselstål i god kvalitet ble valgt fra overskuddslageret til nissen. 50mm diameter.

 

Sponfraskillende arbeid har alltid vært morro.

Men det å borre ett hull, milevis inn i en aksel av litt mer enn gjennomsnittelig kvalitet viste seg å være en utfordring uten siestykke.
Det ble ofret ett par bor til Guden, og ja sannelig fikk de høre det når det ble ofret også. Å plukke ut ett knekt 8mm borr 10cm inn i en aksel er en ting, Men når en knekker hovedborret på 13,5mm 32cm inn i akslen. Ja, da blir det mye ærbe og fustrasjon og glosetrening.

Men høl, ja det blei det. Og borret, ja det kom seg da ut til slutt.

IMG_4821.JPG

IMG_4822.JPG

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Hadde printet ut en liten grovskisse for å gå etter. Men fant fort ut at det var bedre å lage ting etter eget hue, ja, da må man stole på at man har ett overblikk over det estetiske.

 

Jeg tenkte at kanonen skal tåle alt hva en finner på å putte i den. Så den ble en smule overdimensjonert når man tar materialkvaliteten med i beregningene. En støpejerns kanon med stål liner tåler mye, men denne vil nok leve lengre enn meg selv.

 

IMG_4826.JPG

 

IMG_4853.JPG

 

IMG_4856.JPG

Edited by TMB
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Det estetiske midtpunktet og balansepunktet var ikke helt enige. Så angret litt på at jeg ikke gjorde løpet fremover noe slankere. Men det hadde jo sammenheng med den grove overdimensjoneringen. Og når en alt har kappet emne og tatt delen ut av dreibenken så må hele lengden dreies på nytt for å slippe noen stygge overganger. (måleklokka var på utlån til sjefen som var bortreist... Merkelig at slikt dreies nå det kun er meg på verkstedet og kan planlegge andre arbeidsoppgaver så kanonen kunne stå i dreibenken i noen dager å tas i pausene)
 

IMG_4853.JPG

 

IMG_4858.JPG

 

IMG_4859.JPG
En kjapp test lavett ble laget...

Edited by TMB
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Liker godt sjateringene i gammelt epletre, Så en stubbe ble kappet opp for bruk til lavett.

 

IMG_4864.JPG

 

IMG_4866.JPG

 

IMG_4868.JPGGrunne

Grunnen for det så sære utskjæringen var at emne også skulle brukes til ett par kniver.

 

IMG_4875.JPG

Grovskåret og høvlet.
merket at epletre har en tendens til å vri seg veldig når en jobber med den.

Hjul ble skåret ut med hullsag.

Edited by TMB
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har også en saluttkanon:

Min er laget på en kjent spansk fabrikk, som heter Ardesa. Kanonen skal forestille en fransk modell fra Napoleon lll sin tid, 1850 - 60 årene. 

Kaliberet er .69"  eller 17,50 mm. I følge manualen er den godkjent for maks 85,0 grain svartkrutt. 

Mål: Selve kanonløpet måler 38,0 cm. Akselbredden er 38,0 cm. Total lengde med lavett er 70,0 cm. 

Kanon a.JPG

 

Kanon b.JPG

 

Kanon c.JPG

Kasser på siden som fint rommer noen lunter.

 

Kanon d.JPG

 

Morsom veiledning om krutt :D

Kanon e.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...