Jump to content

.222 Dogtown - En idiots bekjennelser og veien til bedring!


nordlandsdrevern

Recommended Posts

Tilbakeblikk fra februar 09: Uff-da, mitt første ladeinnlegg ser ikke smart ut! Hadde egentlig tenkt å slette hele tråden, men den får stå som skrekk (for meg) og advarsel (for andre ferskinger). Etter å ha lest MYE her i ladekammeret og Ladeboken framlengs og baklengs går alt så mye bedre. Ingen idiotladninger har blitt kamret og min forsiktige eksperimentering lager noen ganger fine klyser. :D

 

Har nå laget min første serie med litt eksperimentell ladning og vil veldig gjerne ha kommentarer.

Disse nye Midway Dogtown-kulene i .224 er 34grains tunge, og jeg har ikke funnet ladedata på dem.

Er også usikker på hvilke hastigheter denne lille varminten tåler å bli slengt avgårde i, så jeg starter nok litt forsiktig.

Tok utgangspunkt i en kjent ladning for 40grains Speer SP (fra Vihtavouri Reloadguide2008) med Vv N133.

Startladning på 22,8grains skulle gi 984m/s , og maxladning på 25,2grains skulle gi 1072m/s.

 

Bytta ut Vv N133 med Norma 202 (da disse har samme brennrate). Trygg tankegang?

Med en 6grains lettere kule bør jeg vel heller ikke bevege meg mot farlige trykk.

Stigen jeg har ladet opp starter på 22,4grains og øker med 0,2grains intervaller opp til 23,6grains (7 serier à 3skudd).

Håper å finne en ladning som stabiliserer kula i min .222, men dette er kanskje et skudd i blinde?

 

Er det noen som ser faremomenter med det jeg har skrevet så langt så send et svar eller ei melding!!!

Så noen spørsmål:

Er det noen som har erfaring med Dogtown-kula?

Hvilke hastigheter kan jeg forvente med denne kreasjonen?

Burde jeg gjort større hopp i stigen for å enklere finne rett ladning?

Det ble ikke så mye tomrom i hylsene, så jeg har vel ikke så mye å gå på oppover i lademengde,

tror ikke det går stort mer enn 25,5grains i hylsa... Burde jeg gå for et hurtigere krutt, evt hvilken type?

(Er det mulig å legge til bilder direkte fra PCn her?)

Skal komme tilbake med resultater av prøveskytingen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er vel litt forskjell i brennhastighet mellom N133 og 202. Normalt pleier vel 202 å ha en brennhastighet tilnærmet N140. Så det skal i alle fall ikke være noen fare med de ladningene du har. Vil tro at brennområdet rundt N120/N130/N133 eller 200 vil være bedre egnet. Fikk selv snitthastighet på 1027m/s i den 50cm pipestubben i min vixen ved bruk av 35gr V-max og 23,5gr N133. Dette var heller ikke max i denne riflen. Denne ladningen ga meget god presisjon (5mm på 70m). Har ikke eksperimentert noe ut over dette.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel litt forskjell i brennhastighet mellom N133 og 202. Normalt pleier vel 202 å ha en brennhastighet tilnærmet N140. Så det skal i alle fall ikke være noen fare med de ladningene du har. Vil tro at brennområdet rundt N120/N130/N133 eller 200 vil være bedre egnet. Fikk selv snitthastighet på 1027m/s i den 50cm pipestubben i min vixen ved bruk av 35gr V-max og 23,5gr N133. Dette var heller ikke max i denne riflen. Denne ladningen ga meget god presisjon (5mm på 70m). Har ikke eksperimentert noe ut over dette.

Tror du får en høyere hastighet med et raskere krutt. Jeg får nøyaktig en samme farta du har med like langt løp, men det er i en 221 med 40 gr V-max. Lader med N120. Husker ikke ladevekt, men det var 1 gr under maks i ladeboka.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel litt forskjell i brennhastighet mellom N133 og 202. Normalt pleier vel 202 å ha en brennhastighet tilnærmet N140. Så det skal i alle fall ikke være noen fare med de ladningene du har. Vil tro at brennområdet rundt N120/N130/N133 eller 200 vil være bedre egnet. Fikk selv snitthastighet på 1027m/s i den 50cm pipestubben i min vixen ved bruk av 35gr V-max og 23,5gr N133. Dette var heller ikke max i denne riflen. Denne ladningen ga meget god presisjon (5mm på 70m). Har ikke eksperimentert noe ut over dette.

Tror du får en høyere hastighet med et raskere krutt. Jeg får nøyaktig en samme farta du har med like langt løp, men det er i en 221 med 40 gr V-max. Lader med N120. Husker ikke ladevekt, men det var 1 gr under maks i ladeboka.

 

Det har du nok helt rett i. Er mye eksperimentering som mangler. Den oppgitte ladningen var den første (og hittil eneste) ladningen med denne kula. Har også N120 stående på hylla, så den krutt-typen skal testes ut etter hvert. Grunnen til at det ikke ble videre eksperimentering med denne kula nå var at den hadde treffpunkt for langt unna den ladningen jeg med helmantel til vanlig (Norma 50gr FMJ). Er på jakt etter en varmintkule som gir samme treffpunkt. Men det har ikke vist seg enkelt. Ikke funnet den ennå. Prøvd V-max 35/40/50gr samt div sierra kuler, men det er flere centimeter avvik på 100 i forhold til helmantel-kula. Er forøvrig den eneste helmantelkula jeg har prøvd som gir virkelig god presisjon i denne rifla. Men det er fortsatt mange kuler (og krutt-typer) som ikke er prøvd ennå.

 

Noen som har (gode) ladinger som får en god blyspiss, en helmantel og en varmintkule til å ha samme treffpunkt på 100-150 meter?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det har nå gått halvannen måned siden jeg skrev første innlegg i denne tråden, og jeg har takket være mange solide svar og nitidig lesing av Ladeboken forhåpentligvis blitt en del klokere... For den såkalte prøveladningen er ennå ikke prøvd; Kulene skal trekkes og historien legges i glemmeboken/minneboken! :wink:

I stor iver og ladeglede over spillerny ladeutrustning ble fristelsen stor og vettet lite. Det er kanskje flere som kjenner seg igjen der. Som et slags forsvar for kruttblemma må det sies at Vihtavuoris lademanual sidestiller brennraten til N133 og Normas 202 - og dette er ifølge Ladeboken og som flere her påpeker helt skivebom. Advarselen om at direkte sammenligning etter tabellen ikke er gunstig ble glatt forbigått. Det hadde neppe blitt noen katastrofe om jeg hadde prøvd, men det hadde nok blitt endel soting pga lavt kammertrykk. Jeg har en Star enkeltskudds - så jeg hadde iværtfall ikke fått sluttstykket i trynet! :lol:

j9rptj.jpg

Men DogTown skulle testes, selv om jeg ikke hadde særlig tro på gode samlinger; Kula er jo ikke stort lengre enn den er bred…

Kjøpte N133, trimmet hylser og tok igjen utgangspunkt i Vihtavuoris lademanual for 40gr Spirepoint. Primeren jeg brukte var Federal SR 205.

2z9fjfm.jpg

Startet ladingen med 23,0gr, og hylsa ble nesten helt full. Neste stigetrinn ble 23,5gr, og da var det så vidt plass til settedybden på 4mm uten å komprimere. Lang trakt eller vibrering vil nok gi litt mer husrom. Jeg skal også prøve å necksize ettersom jeg har romt kammer (knekkvåpen med russiske marginer :? ), og da skal jeg nok få plass til en del mer futt. Kula er jo ekspansjonsvillig så 1000 til 1050m/s er jo sikkert greit nok på reven, men det er jo artig å teste. Jeg er jo LAANGT unna maksladninger.

Prøveskytingen ble foretatt fra glugga, og blinken ble plassert ved åta 60m unna. Anlegget var godt, men det var litt kastevind. Bare tre skudd er jo heller ikke statistisk godt grunnlag, men en pekepinn fikk jeg nå ut av dette. Skal komme tilbake med sikrere data og på lengre avstand senere.

o5c00p.jpg

Minimumsladningen klysa seg jo overraskende bra sammen på skiva! 8)

 

2qs1b28.jpg

Neste trinn var litt mer spredd, men dette tas med ei ause salt pga anlegg, vind, skytter og få skudd. Testingen fortsetter.

 

Jeg antar det er stigningsgrad på 1 til 12 i Star’en, så tunge kuler er ikke supermat. Normas 4grams (62gr) blyspiss har fungert godt på rådyr og blink, men der går grensen. Jeg har ladet noen 69gr Sierra MatchKing til en kompis som har ei 222 med bratt stigning. Selvsagt måtte jeg prøve disse i min også… Resultatet ser du under. :lol: hehe!

2sama7d.jpg

At kulene skulle rekke å tumble såpass på kort avstand var overraskende.

 

Alt i alt er jeg kjempefornøyd med prosjektet så langt. Videre går veien mot større ladninger, evt raskere krutt, gelatinblokk :?: Lengre avstand og selvsagt en rødpels…

Mer kommer etter hvert!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ekspansjonsvillig? :twisted: Tja

Bildet viser baksiden av skiva (vanlig A4-ark) som lå løst an mot en planke.

1zm16bc.jpg

Ser at de tre kulene har kommet godt igang med ekspansjonen og levert en del av den pressede pulverblandingen av bly og kobber som ligger i den tynne mantelen.

 

Er det noen som tror Norma 200 er et gunstig kruttvalg for å få mer futt i hylsene? Har ingen ladedata på lette kuler og Norma200, så hvis noen kan bidra hadde jeg vært takknemmelig. Kanskje enklest å kjøpe meg N120 eller N110, men da må jeg også kjøpe flere hyller for lagring... :shock:

 

Noen som har QuickLoad som kan sjekke med 200?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tok en kjapp test på gelatin her om dagen. Hadde laget ei tjukk blanding husholdningsgelatin som jeg avkjølte i en tynn plastboks. Satte opp boksen på høykant slik at kula gikk gjennom 3-4 cm gelatin før den traff plastikkbunnen. Bak dette satte jeg en plankebit for å se hva som kom ut. :roll: Skyteavstand var ca 60 m og utgangshastighet antas å være mellom 1000 og 1050ms. Skuddet gikk og det spruta godt bortpå åta...

9st5z7.jpg

Plankebiten var delt i tre. Det var tydelig at kula ikke hadde gått helt i molekyler, et enkelthull tydet på at iværtfall bunnen av kula fremdeles holdt sammen... :lol:

Har markert noen av de største fragmentene. Spredningen var 12-14 cm!!! ...og det bare 4cm etter å ha gått inn i gelatinen... :shock:

 

Har fremdeles ikke funnet noen ladninger som samler bedre enn 23,0gr N133. Skal prøve noen serier ferdigladet med Norma200 over helga. Disse gir nok litt høyere utgangshastighet også...

Link to comment
Share on other sites

har sjekket litt fordi jeg vil bruke Norma 200 til å lade i min sako 222 rem. i Normas ladebok anbefales Norma 200 til lette kuler. Med en 40 gr sp kule, (det letteste som de har med i ladeboka for dette kaliberet) oppgis maks lading til å være 21,1 gr med norma 200.og min 20 grains. :?:

 

Jeg skal lade 35 gr V.max med 21 grains norma 200 og se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Ja jeg tror nok Norma 200 er et bra valg. Har ladet 3 x 5skudd med nettop det til disse lette kulene.

Ikke testet ennå. Tok utgangspunkt i Ladeboken og Normas hjemmeside...

106g1hz.jpg

...og ladet 5stk med 20,5gr, 5stk med 21,0gr og 5stk med 21,5gr. De siste er nok fabrikkmax +, men om alt ser bra ut får jeg testa dem.

Hvordan blir settedybden i halsen med V-max? Jeg setter Dogtown 4mm dypt (kula er totalt 13mm).

16jr3w9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei

Med V-max har jeg benyttet 5 mm settedybde og det gir total lengde på 51mm. I likhet med Dogtown er kulelengden også her 13 mm. Jeg foretrekker å øke friflukten heller enn å redusere noe mer på settedybden. Har ikke så mye erfaring fra hjemmelading så jeg holder meg i nærheten av det som er anbefalt. Da tenker jeg på at minimum settedybde skal være tilsvarende kaliberdiameter.

 

Njål

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lenge siden siste oppdatering, men her kommer en liten followup på disse 34-grains'ene.

Var ute i går kveld og testa med kronograf, og fikk både bekreftelser og nye spørsmål.

For det første - Hvor sikker er en krono? Hvor store feilmarginer er vanlig?

 

Med baggen full av ammoesker og dagen på hell ble det ikke tid og lys nok til store mengder av hver lot, men 3-4 skudd av hver ladning gir i alle fall en pekepinn.

Med Vv N133 tok jeg utgangspunkt i en 40grains spirepoint med maksladning på 25,2grs.

Mine hylser var temmelig fulle etter 23,5grs, og jeg har ikke prøvd meg særlig på komprimering.

Antok at hastigheten med 23,0grs ville bli 1000-1020ms - Snittresultat = 999ms

Antok at hastigheten med 23,5grs ville bli 1020-1050ms - Snittresultat = 1036ms

Var desverre tom for mine 24,0grs-ladninger (testing, kråker og ymse artige mål tæret på beholdningen). Begynner på denne ladningen å se antydning til trykktegn på tennhettene, så jeg sier meg fornøyd med mengde, hastighet og presisjon.

 

Så var det ladningen med Norma 200. På normas nettsider finnes jo ladedata til Nosler 40grs baltip, men jeg stusset litt på differansen mellom min og maks. Slik er det stort sett over hele fjøla hos norma - min og maks er veldig nær hverandre. For den aktuelle ladning var; min=20,0grs og maks=21,1. Dvs - en kan ikke gå 10% ned fra maks jfr norma... :roll: Dette gir nok gode marginer - men det er mer.

Når norma antar en hastighet på 1050 med 21,1grs med en 40grs kule - hva blir da min hastighet med 21,5grs med en 34grs? 1070? nix! (Vet jeg får noe lavere hastighet enn de fleste fabrikanters data på kjøpesammo med mitt 60cm løp, og en direkte sammenligning er jo aldri mulig - men SÅ STOR differanse som her...?)

Resultat: 34grs kule med Norma 200.

20,5grs = Snitt på 932ms

21,0grs = Snitt på 943ms

21,5grs = Snitt på 950ms

 

Har jeg gjort ei blemme her? Er det noen annen naturlig forklaring? Rot i ammobokser?!

Det er jo god plass til mere krutt i hylsa, og ingen trykktegn var synlige - story goes on.

 

Nesten samme historie gjentok seg forøvrig med 50grs V-max ved bruk av N133 og Norma 200. Får bedre hastighet og fyllingsgrad med 133 enn med 200 ved bruk av kruttprodusentenes ladedata - og når presisjon og pris er bedre i min .222Rem med N133 blir valget enkelt... Tror jeg. Hmm må nok teste litt mer. :lol:

 

PS! Får også jevnere hastigheter med N133. Dette har her ikke noe med kruttdispenseren å gjøre for jeg har finveid hver ladning. Eksempel med 50grs V-max: Kruttmengde 22,0grs N133.

Kronograferte hastigheter: 952,4ms - 959,5ms - 955,3ms = Snitt på 956ms

Denne må vel funke fint på bever??? Litt redd for gjennomskyting på reven, men da har jeg jo DogTown :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...