Jump to content

Salg av rifle til utlandet


Rustfri1

Recommended Posts

Hei.

 

(Dette innlegget ligger også i salgskammeret. Fikk beskjed om at det ikke kunne ligge der hvis jeg skulle få svar, og at det burde flyttes. Har prøvd å få tak i moderator, men har ikke fått noe svar dessverre, så legger det inn igjen her inntil videre.)

 

Jeg har et spørsmål rundt salg av våpen til utlandet som jeg håper noen her inne kan kaste lys over: 

 

Jeg er en av de uheldige sjeler som eier en Ruger Mini-30, som da er rammet av den nye våpenloven. Dette våpenet er som kjent blitt forbudt nå, og jeg har da per i dag 2 år på meg til å kvitte meg med det. Det skal nevnes at rifla er fullstendig lovlig og registrert som jaktrifle. Jeg har fire alternativer: Destruere det, plombere det, omregistrere det til dynamisk sportsskyting, eller selge det. De to første alternativene er siste utvei, for det er en veldig fin rifle jeg har. Omregistrering til Dynamisk  er noe jeg vurderer. Men salg hadde vært det beste. Men, det er neppe mulig å få solgt dette her i Norge nå (Interesserte er selvfølgelig velkommen til å ta kontakt). Så, det betyr at siste mulighet er å selge det til utlandet. Det har jeg null erfaring med, annet enn at jeg har lest at det kan være både innviklet og dyrt å gjøre dette, på grunn av innfløkt regelverk. Så mitt spørsmål er: er det noen her som har erfaring med slikt? Hvordan bør jeg evt. gå frem? Finnes det evt. brokere som driver med kommisjonssalg f.eks, som et mellomledd? 

 

Alle svar mottas med den største takk!

 

Mvh Rustfri1. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er snakk om å gjøre 100% lovlig er det i praksis bare å glemme....

Den norske siden er grei nok, eksporttillatelse, og nok importlisens for kjøper. Men det som fort kan bli ett problem er frakt. Posten vil ikke ha våpen til eksport, og man ender opp med spedisjonsfirma og forholdsvis dyrt. Så i praksis bør det hentes/leveres ved grensen

 

MEN, Mini14 kommer fra USA og ble eksportert til Norge med en eksportlisens. Og i denne er det vel som regel spesifisert at US State dept har godkjent eksporten til Norge, men våpen kan ikke videreeksporteres uten deres tillatelse. Dette er en ting omtrent alle land krever i sine lisenser da uten dette ville det jo være meningsløst med eksportkontroll.

Så skal man være 100% lovlig må man søke om eksportlisens der også. Men det er mulig at hvis en produsent i USA feks har en distributør for Skandinavia at våpen til denne blir godkjent som eksport til  Norge, Sverige og Danmark. Det vet jeg ikke sikkert.

Problemet med dette er at det ikke er lønnsomt å gjøre med mindre kjøper betaler for det. men hvorfor skulle dem gjøre det? De ville nok kunne kjøpe en ny i sitt eget land for samme prisen.

US State tar $250 for lisensen pluss betaling til en registrert eksportør der borte for å gjøre papirarbeidet.

 

 

Det siste momentet her, er jo noe norske politikere helt sikkert ikke tenker på. De har jo aldri vært særlig interessert i å få tak i all fakta.....

 

Link to comment
Share on other sites

I praksis har man ikke noen gode valg:

1: Levere våpen til destruksjon

2: Levere løp og låskasse til destruksjon, prøve å selge resten av delene

3: Plombere

4: For de som kan, omregistrere til DSSN/NROF

5: Ombygg til rettrekker (i den grad man har en godkjent løsning, som med Mini14)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...