Jump to content

Registrering av ikke registrert hagle


jannern81

Recommended Posts

Hei, har noen spørsmål her som jeg bare vil være sikkerr på om jeg har forstått riktig: Om man teoretisk finner en hagle blant arvegodset fra sine besteforeldre, og denne haglen ikke er registrert, kan man da bare stikke innom politiet og få en våpensøknad og registrere haglen på denne måten? Hva må til for å få den registrert av papirer(da dette ikke eksisterer) Og hva må til av papirer for å få den registrert som arvegods? Da det er ganske lenge siden mine besteforeldre forsvant fra dette livet?
Om denne blir registrert som arvegods, teller dette da opp mot våpengarderoben?

Link to comment
Share on other sites

- Ja, forutsatt at politiet gir deg ervervstillatelse for denne typen våpen.

- Ingenting ut over søknaden. Du må oppgi våpentype, fabrikkmerke, våpennummer og pipelengde. Opplysningene finnes på våpenet, pipelengden må du måle.
 (Anfør i merknadsfeltet at den ikke er tidligere registrert pga. ervervet før hagler ble reg.-pliktige.)

- Et (eller flere) dokument(er) som bekrefter at du er arveberettiget til denne gjenstanden (skifteattest og eventuell bekreftelse fra andre arvtakere)

- Ja, så sant den er funksjonsdyktig.

 

For sikkerhets skyld bør du stikke innom politiets våpenkontor og sjekke om det er noe mer, alternativt hvordan du skal gå fram for å gjøre hagla ikke-funksjonsdyktig.

 

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, jannern81 skrev:

Om denne blir registrert som arvegods, teller dette da opp mot våpengarderoben?

Det kommer an på om du registrerer den som affeksjonsverdi eller bruksvåpen. Jeg har ei hagle etter bestefar på affeksjon og den teller ikke i våpengarderoben. PÅ våpenkortet står det at våpen ikke kan brukes og at det ikke er lov å kjøpe ammunisjon med våpenkortet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...