Jump to content

Hvordan velger dere ammo?


Kriegh

Recommended Posts

Venter på min nye Outback i 6,5x55 og funderer litt på ammo. Velger dere en 5-6 skudd av en del ulike typer og tester hvilke som går bra? Dette er min første storviltrifle, så jeg er helt grønn på dette området.

 

Tenkte å bruke Norma Jaktmatch til fugl, og Lapua Naturalis til større vilt. Men jeg vet jo ikke om feks Remington eller Winchester går myye bedre. Tester dere en hel haug med ulik ammo, eller er det litt hipp som happ?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp ei pakke med ammo som har ei kule som du tror vil fungere bra. Går denne godt i rifla er det jo, for enkelhets skyld, greit å bruke denne til du eventuelt får sett hvordan den i praksis fungerer på vilt. Får du ikke den effekten du ønsker på viltet kan du jo vurdere andre varianter. Går den ikke godt i di rifle er det bare å kjøpe ei pakke med noe annet å se om denne går greit.

 

Sånn i grove og enkle trekk....

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte min sauer fikk jeg med norma rekrutt og norma oryx, til min store fornøyelse var det super presisjon på begge og de treffer identisk helt ut til 300 meter, fra 300 og oppover går rekrutten litt lavere.

Bruker rekrutten til trening og småvilt (ryper, toppjakt og gjess) Og oryx til rev og opp til og med elg.

 

Synes du skal prøve disse to ammotypene og hvis du ikke er fornøyd med de kan du jo prøve noen andre....

Link to comment
Share on other sites

Norma Jaktmatch i 6.5x55, går iallefall veldig bra i mi rifle, så den er nok sikkert fin til lettere jakt. Korleis kula trakterer ein fugl, det er eg ikkje sikker på. Det har eg lyst å sjekke ut sjølv også.

 

Ellers så er det stort sett å finne den jakt kule du vil bruke, teste den på treffpunkt mot eventuel Jaktmatch`en, for å sjekke ut kor stor forskjell det er.

Norma Nosler Partition, går ca 1,5 cm til venstre for Jaktmatch`en. Så det er ganske greitt å ha omtent samme treffpunkt synst eg.

Link to comment
Share on other sites

Bruker 6.5 til det meste. unntagen elg. Har brukt oryx i flere år, men nå nærmer det seg slutten for de priser seg helt ut. Har betynt å kikke litt på Remington sine corelokt ultra, som er en nærmest tro kopi av oryx kula. men til halve prisen. Har brukt 140 grains nå i år og skutt 11 rådyr med de. og de funker etter oppskriften :D. Og som en nevte tidligere her skytterlags ammo til trening er ypperlig. da slipper du å betale 12-13 kroner patronen. Men med tanke på fugl funker det dårlig for det er hp ammo det meste.

Link to comment
Share on other sites

På skytebanen hos oss er det en som driver med bl.a hjemmelading.

 

Jeg har fått spesialtilpasset ammo til min tikka 308

Hjemmeladeren lader opp 10-15 forskjellige patroner han tror går greit i mitt våpen, og så tar vi en runde på banen - i skytebenk.

Beste patron blir så ladet opp i ønsket antall. Betaler ca 7-8kr pr patron :):D

 

Til øving funker nato fint

Link to comment
Share on other sites

Oryx 140 grains? Den blir priset opp i himmelen hva storvilt angår i et av de siste jaktbladene jeg leste.

Viste ikke at det fantes Oryx i 140 grain i 6,5, har aldri sett det, 156 grains har jeg skutt mange av.

 

Har en ting å si om kuler som Nosler partition og Swift til elg.

Gode kuler men bruker en løs hund, vær forsiktig, kula går gjennom og den kan fort skifte retning, fare for å skyte hunden.

 

Hvis en lader selv er ikke Oryxen dyr, betalte 5,31- for den på Midway i høst....

 

Edit: glemte å skrive i 6,5...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jakter du med 6.5x55 bør du bruke 10.1 grams kule til storviltjakt. Grunnen til dette er at kravet til anslagsenergi på 100 meter er 2700 joule om kulen veier under 10.1 gram. 9 gram er minste tillate kulevekt til storviltjakt. En kule på 140 grain må ha en fart på ca 900 m/s for å klare dette kravet, noe som ikke er anbefalt. Du får heller ikke kjøpt så hardt ladet ammunisjon(til 6.5x55). Valget bør derfor være 10.1 gram (156 grain), eksempelvis Norma Oryx.

 

Under jakt på elg, hjort, dåhjort, villrein, villsvin, muflon, moskusfe, ulv og bjørn skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil og med en minimumsvekt på ni gram:

 

a. Ammunisjon med kulevekt på mellom ni gram (138,9 grain) og ti gram (154 grain) skal ha en anslagenergi på minst 2700 joule (275 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

b. Ammunisjon med kulevekt på ti gram eller mer skal ha en anslagenergi på minst 2200 joule (225 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Under jakt med rifle på rådyr, jerv og gaupe skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil, og anslagenergien skal være minst 980 joule (100 kgm) målt på 100 meters avstand, E100.

 

Rifla du har kjøpt er glad i nesten all ammo(sauer er kjent for dette). Har selv en 202 jaktmatch og den er nesten like glad i all ammo. Har enda ikke greid å få en samling på over 4 cm på 100 meter, uansett hva slags ammo jeg har brukt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...