Jump to content

Sauedressur på 1 årig laika


fat_dog86

Recommended Posts

Hei. Laikaen er blitt året, men jeg har enda ikke gjort noe jobb på sau. Forsåvidt ikke rein heller...

Siden jeg til nå kun har jaktet i områder uten sau i utmark (etter noen menings eneste bra gråbein har ført til), har jeg ikke tenkt så mye over sauedressuren. Hadde henne med og hilste på lam i sommer. Skumle som fy når de kom imot, men akk så artig når de løp sin vei... Mer ble ikke gjort, men jeg fikk konstatert at hun jager sau ved sjanse! Rein har jeg hatt henne i bånd ved ei simle som lå klar for flåing i slakteriet. Stoor interesse, så hun ble tatt bort derifra også.

Men en dag er jeg ferdig på Evenstad, og da skal jeg primært jakte i sauetette områder, med sproadisk forekomst av tamrein. Og bikkja er og blir løshund, så bånd er ikke aktuelt (under jakt).

 

1. Planen var å få bikkja til å begynne å jage slkikkelig på vilt først, siden jeg har muligheten var det noe som sa meg at dette kunne være lurt?

 

2. Hva er veien videre?

Link to comment
Share on other sites

Ta med deg noen gråbein når du er ferdig på Evenstad, så blir de sauetette områdene du skal jage i glisne for ulldotter ganske raskt :lol:

Jeg prisgir gråbein, bamse og pus for at vi har skoger kjemisk rene for sau her, men gråbein har sine negative sider også dessverre.

 

I år vet jeg om 2 laikaer godkjent på sau (godkjent i 2008), som begge har klipt seg en ulldott når sjansen bød seg.

De blir sauereine når du er i nærheten, men er du langt unna, så er ikke dokumentet du får fra aversjonskurset verdt papiret det er skrevet på.

 

Skal du ha noen glede av en løshund med litt tak i, så bosett deg i et område der sau ikke finnes. Det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Jeg flyttet for å gi hundene bedre forutsetninger og for å komme meg vekk i fra helvete ikledt hvit ull.

Har ikke angret ett eneste sekund på det.

Link to comment
Share on other sites

Østlaikaen min på snart 2 år har ikke vist overvettes intresse for sau. Springer etter og snur når han har fått fart på dem.

Rein har han god fart etter og har ved et par anledninger skilt ut en og loser på den opptil en halv time før han kommer tilbake. Elg har han jobbet 2,5-3 timer med. Og rev slår han bevistløs i bakken uten å ta tabben på den. Jeg fullfører.

Men dette kan enda endre seg. I de fleste retninger.

Link to comment
Share on other sites

Du må ha kopplam hvis det skal være sjangs for å få hunden til å gi pokker i sau.

Det har jeg vertfall erfaring med.

Men sikker kan du aldri bli.

 

Har jo to laikaer her og Rago (9 mnd) er lite intr i sau, han river ikke men kan springe etter om det blir fart på dem.

Han kommer fort tilbake etter at han har sett sauene på nært hold.

Det er et must at du har hunden sammen med sau nesten hvær dag, og at hunden blir vant med flere sauer.

 

Odin (gammelhunden 12 år) er lei kopplammet, han fungerer bra nå selv om han har tatt sau før.

Men sikker kan en aldri være, igjen. :D

Vi kan godt ta en prat også, bare send pm da.

 

Echo kan lite om tilvenning til sau, han bare hater dem :D:D:D

Jeg har som overordnet mål å fore han med sauekjøtt, uten at han er klar over det :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Echo kan lite om tilvenning til sau, han bare hater dem :D:D:D

 

Der synes jeg ikke du tok i noe særlig Egil :lol: Hat er ikke dekkende en gang :wink:

 

Men det vi laikaeiere har felles uansett hvor mye man kan om trening på sau, hva slags interesse hunden viser for sau, om vi elsker sau eller som meg, aller helst ville ha sendt alt sammen til New Zealand eller slakteriet på flyende flekken, så kan vi ALDRI stole på hundene våre rundt disse deigklumpene i ull som går på fyrstikker.

Link to comment
Share on other sites

Echo kan lite om tilvenning til sau, han bare hater dem :D:D:D

 

Der synes jeg ikke du tok i noe særlig Egil :lol: Hat er ikke dekkende en gang :wink:

Pokker! feil knapp... kom bort på ok'n uforvarende...

 

Ok Echo, du kjenner meg, du vet jo jeg er en stille å besjeden kar.

Kan liksom ikke si at du helst vil grille dem levende på bål, det er tross alt ett åpent forum... :lol::lol::lol:

 

Men få deg til å ete sau..... JA... det skal jeg klare en gang :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kopplam på skola tror jeg er en liten vanskelighet...

Normalt har det gått sau rundt heimhusa hele sommeren, men tror dere fan ikke bonden klarte å jage dem til fjells i år! Er første gangen siden han tok over at de ikke har beita blomster i hagen! Nå som jeg skulle trene...

Link to comment
Share on other sites

Hei Fat dog.Jeg har ikke laika men jemthund, prøvde og temme ho på sau siden 3mnd alder ved å ha ho mye sammen med sau her på gården.Slapp ho sammen med søye og lam flere ganger og ho fikk seg noen runder oppi der og har i voksen alder aldrig oppsøkt sau under jakt.MEN som sagt over her i tråden fungerer dette bra når jeg er i nærheten men når hunden er der ute alene og jobber så vet man jo aldrig.Ser det nå når jeg har ho i sauebingen at det er utrolig artig å få sauene på beina og tror nok egentlig at lek fort kan gå over til litt mer alvor når jaktinstinktet tar overhånd, men fungert bra for meg så langt og ho er 4 år nå i vinter.Lite sau der jeg jakter så ikke noe stort problem for meg.Har du mulighet prøv å ha hunden mye sammen med sau og se hvor langt hunden din strekker seg,er det bare litt lek og bajasnykker eller om du mistenker at den faktisk river sau.Han er jo 1 år og mye gutt i han enda også da,men har som regel mye igjen for mye jobb,stå på og lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Men få deg til å ete sau..... JA... det skal jeg klare en gang :mrgreen:

 

:lol::lol::lol::lol:

Jeg skal ete sau Egil...når det ikke finnes sau i norsk utmark igjen :wink:

Fårikål kjøtt fra Sverige smaker godt :P

 

Det mange fokuserer på her er at hunder TAR sau, men dette skal det en solid hund til for å gjøre. Sannheten er at du trenger ikke mer enn en bleik liten kinesisk nakenhund for å ta knekken på dem.

Hund som bare jager løpende sau er vel i og for seg nok til at de kreperer. Sau sprengt av hund er vel 100 ganger vanlig enn sau revet i hjel av hund.

Link to comment
Share on other sites

Men få deg til å ete sau..... JA... det skal jeg klare en gang :mrgreen:

 

:lol::lol::lol::lol:

Jeg skal ete sau Egil...når det ikke finnes sau i norsk utmark igjen :wink:

Fårikål kjøtt fra Sverige smaker godt :P

 

Det mange fokuserer på her er at hunder TAR sau, men dette skal det en solid hund til for å gjøre. Sannheten er at du trenger ikke mer enn en bleik liten kinesisk nakenhund for å ta knekken på dem.

Hund som bare jager løpende sau er vel i og for seg nok til at de kreperer. Sau sprengt av hund er vel 100 ganger vanlig enn sau revet i hjel av hund.

 

Eller bare bitemerker i lår, haser og rygg som blir så betente og jævlige at sauen må avlives...

Link to comment
Share on other sites

Hei på deg.

Har ei jämthundtispe på 4 år. Då vi fekk ho var mange skeptiske - mange meinte vi hadde skaffa oss ein sauedrepar.

 

Vi hadde ho på sauedressur fyrste gong då ho var 7 mnd. Fekk seg eit par smellar. Så var vi tilbake to gonger då ho var 12 mnd. Fekk ein smell fyrste gong av desse. Seinare har eg fylgd opp med sauedressur to gonger kvar sommar. Har ikkje synt interesse. Eg prøvar å unngå å sleppe midt i sauetette områder tidleg på hausten før sauene er henta heim, men etterkvart som dottane vert henta heimover slepper vi også her. Det har gått heilt greit. Ho har aldri synt interesse for sau. Men sjølvsagt - vi har med dyr å gjere - vi kan aldri vite. Men eg tenker at eg har i allefall teke alle dei forhåndsreglane eg kan.

 

Når det gjeld rein jaga vår hund desse fyrste året - men etterkvart virkar det som ho har skjønna at det er elg ho skal finne - både rein og rådyr får gå i fred.

 

Det at ho ikkje tek sau har neppe noko å gjere med at ho ikkje er heit nok........... Ho har ved fleire høve bite i elgen når ho losar - og har drept ein elgkalv på eigahand - så jaktlysta er det ingenting å utsette på.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...