Jump to content

Ekstra løp til Kongsberg 393 (308 eller 6,5x55)


Flatlando

Recommended Posts

Hei! Eg har hatt ei Kongsberg cal 308. i litt over 10 år nå og e storfornøyd. Men nå kunne eg tenke meg lyddemper. Har forstått det som at det ska være grei skuring å bytte løp på disse børsene (?). Tar og gjerne imot meininger på om 6,5x55 med lyddemper blir for puslete til elgjakt? 

 

Hvis eg ikkje får napp her, så får eg bare kappe og gjenge opp det løpet eg har. 

Link to comment
Share on other sites

1000-1500 kr for kapping/gjenging av pipe.Bruk den du har og kjøp deg en demper,308 går godt i korte piper.Du mister noen få sekundmeter utg.hastighet ved kapping..selve demperen gjør ikke våpenet mer "puslete" på noen måte.

Skitt jakt👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er og blir en myte at 308Win mister så mye mindre fart enn 6.5x55 ved nedkorting av pipa. Begge kalibre går godt i korte piper også. 6.5x55 kommer dog lett i konflikt med anslagsenergikravet  (dersom en jakter elg, hjort eller villrein) om en korter pipa inn for mye. 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Var anslagsenergikravet eg var litt bekymra for med 6,5x55 korta ned og med demper (tenkte egentlig at demper stjal litt anslagskraft, men fint å høre at det ikkje gjer det.)

 

Det e ingen fare for at kapping og demper påvirker hvor godt børsa går? Den har veldig fine samlinger sånn som det er nå, så har nødig lyst til å ødelegge det. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det e ingen fare for at kapping og demper påvirker hvor godt børsa går? Den har veldig fine samlinger sånn som det er nå, så har nødig lyst til å ødelegge det. 

Fare og fare, det er jo alltid en viss risiko for dårlig håndverk. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...