Jump to content

Den mye omtalte Ruger10/22. Hva velger man når?Standard/Targ


Lakeman

Recommended Posts

Når har jeg lest en god del stoff om ruger 10/22, da planen er å kjøpe enten Standard eller Target utgaven. Jeg har vurdert dette en stund nå, og etter mye grubling og lesing kommer jeg fremdeles ikke til et valg. Så da tenkte jeg å legge ut mitt første innlegg her til dere, for å kanskje komme til et sluttvalg.

 

- Vil det være noen forskjell på utgangshastigheten på Standard eller target utgaven, om man hadde brukt helt like patroner?.

 

- Om jeg hadde kjøpt standard utgaven, hvor mye kunne det ha kommet på med tanke å få bedre presisjon i børsa?, Da tenker jeg på bedding Etc. "jeg har eget verksted med fres/dreiemaskin og det meste jeg trenger. Så noe kunne kanskje gjøres der ?.

 

- Jeg sliter også med å finne ut hvilken model jeg skal ha, på grunn av: Med targeten får man bedre presisjon, men man kan ikke bruke stinger skudda. men det kan man med standard utgaven, men der vil presisjonen være litt dårligere.

 

- Selv så driver jeg mest på med jakt på sjøfugl, og noe skogsfugl på vinteren.

 

- Takker for alle svar og/eller anbefalinger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

- Jeg sliter også med å finne ut hvem model jeg skal ha, på grunn av: Med targeten får man bedre presisjon, men man kan ikke bruke stinger skudda. men det kan man med standard utgaven, men der vil presisjonen være litt dårligere.

 

 

1 - Noen kommer til å halshugge deg for "hvem" istedetfor hvilken.

2 - Hvor har du det ifra at Stingere ikke kan brukes i targeten? Kassa er jo den samme.

Uansett er ikke stinger noe en bruker hvis presisjon er det en er ute etter,

etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Kassen er lik. Kammeret er ikke det samme. Det står en eller annen advarsel en eller annen plass om at CCI Stinger ikke går i match-kammer. Siden hylsen er litt lenger stanger den i riflebommene.

 

Men det er også den eneste patronen som ikke går. Så problemet er marginalt. Velg heller en annen høyhastighetspatron. (De er ikke lett å få samlinger med noen av dem. Ofte mye prøving før du finner en som går godt i din rifle)

Link to comment
Share on other sites

- Jeg sliter også med å finne ut hvem model jeg skal ha, på grunn av: Med targeten får man bedre presisjon, men man kan ikke bruke stinger skudda. men det kan man med standard utgaven, men der vil presisjonen være litt dårligere.

 

 

1 - Noen kommer til å halshugge deg for "hvem" istedetfor hvilken.

2 - Hvor har du det ifra at Stingere ikke kan brukes i targeten? Kassa er jo den samme.

Uansett er ikke stinger noe en bruker hvis presisjon er det en er ute etter,

etter min erfaring.

 

1 - Takker for retting av skrivefeil.

2 - Budskapet med spørsmålet var ikke hvilken ammunisjonstype som har mest presisjon. Selv om det du sier der er helt sant.

3 - Det kan være greit å skjekke ut bakgrunnen før du uttaler deg.

4 - Jeg tror ikke noen kommer til å halshugge deg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis vi først skal spikke fliser og bli smålige her,

kan jeg påpeke at jeg aldri kom med en uttalelse som du sier.

Jeg kom med et spørsmål, og informerte etterpå om informasjonen jeg baserte mitt spørsmål på.

 

Hadde jeg kommet med en uttalelse slik du hevder,

hadde jeg ikke formulert et spørsmål slik du antagelig kan lese deg til at jeg gjorde.

Leser du svaret etter mitt, ser du også at informasjonen jeg baserte mitt spørsmål på er korrekt.

 

I tillegg er det 1,2,3,4, ikke 1,2,3,3 slik du skriver.

 

Beklager hvis du har en fæl kveld,

og velkommen til Kammeret, kammerat.. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi først skal spikke fliser og bli smålige her,

kan jeg påpeke at jeg aldri kom med en uttalelse som du sier.

Jeg kom med et spørsmål, og informerte etterpå om informasjonen jeg baserte mitt spørsmål på.

 

Hadde jeg kommet med en uttalelse slik du hevder,

hadde jeg ikke formulert et spørsmål slik du antagelig kan lese deg til at jeg gjorde.

Leser du svaret etter mitt, ser du også at informasjonen jeg baserte mitt spørsmål på er korrekt.

 

I tillegg er det 1,2,3,4, ikke 1,2,3,3 slik du skriver.

 

Beklager hvis du har en fæl kveld,

og velkommen til Kammeret, kammerat.. ;)

 

hehe okey da legger vi den spikkerpinnen på hylla. Kanskje oss begge var littegran upresise der. sorry men jeg trodde kanskje det var deg som hadde en sur kveld. Men sånn var det altså ikke.

-Kammer kammerat.-

Link to comment
Share on other sites

- Vil det være noen forskjell på utgangshastigheten på Standard eller target utgaven, om man hadde brukt helt like patroner?.

 

Nei, ikke nok til at det spiller noen rolle. De individuelle forskjellene mellom løp er som regel større enn det en tomme eller to fra eller til utgjør.

 

- Om jeg hadde kjøpt standard utgaven, hvor mye kunne det ha kommet på med tanke å få bedre presisjon i børsa?

 

Nytt løp, ny stokk (som passer til det tunge løpet), kanskje noen nye avtrekksbiter og en liten beddejobb. Hvis du VET at det ender opp med dette kan du like godt starte med standardmodellen, hvis du "bare" skal ha en pålitelig halvauto som går bra er Target en flott rifle.

 

Med targeten får man bedre presisjon, men man kan ikke bruke stinger skudda. men det kan man med standard utgaven, men der vil presisjonen være litt dårligere.

 

Jeg har da skutt Stingers i min Target, så helt umulig kan det ikke være. Men dette er ikke noen grunn til å vrake noen våpen siden Stingers med 99% sannsynlighet vil gi dårlig presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...