Jump to content

Slovenský Kopov


fat_dog86

Recommended Posts

Eller Slovakisk støver som den kalles her på berget. Noen som har nordisk erfaring med denne rasen? Nettop kommet fra drivjakt i Slovakia, hvor det er hovedsaklig disse som blir brukt. Om den funker like bra på norsk vilt som på gris, så må det da være kjempehund å tenke på i disse ulvetider? Virket sinnsykt tøffe i skogen, men utrolig rolige overfor hverandre, folk og på fall.

Link to comment
Share on other sites

Ellers kan du jo gjøre som Are.. kjøpe Plott :)

 

Skal ikke flere enn den jeg har på enda ei stund. Bare en tanke som slo meg. På øyemål tenkte jeg på dem som under 41 cm (med litt go'vilje...), og artige krabater til rådyr! Skulle vært artig å sett hva en sånn kar kunne funnet på i norske skoger... Jævlig pene hunder i alle fall! Annet enn man kan si om plott...

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en Slovenski kopov i Norge. Det er en kompis her i Svelvik som har den. Jeg var med og hentet den i Stockholm for 2-3 år siden. Da hadde vi en jaktmark i Vastervik som vi fikk inn litt villsvin i.

Jeg har også vært med oppdretteren til Slovakia og jaktet med den Slovakiske Kopovklubben.

Problemet i Norge er at de er mere enn 41 cm og blir ikke godkjent på elg/hjort/bjørn og rådyr. (Kan brukes som bandhund)

Blir brukt i drev i Slovakia, så de vil fungere dårlig på hare, det finnes bedre harehunder. Da står du igjen med en hund du kan bruke til evt. rev og gaupe. Kopover jeg så i Slovakia krysset et 5 min. gammelt revespor uten å markere, men disse var nok innjaget på villsvin. Jeg har sett en del kopover i hegn på www.fredskog.no og jakte med en i Roslagen (sammen med min kareler). Det begynner å bli en del som fungerer bra på villsvin i Sverige, tror de første kom i 2002.

http://www.kopovklubben.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...