Jump to content

Bakdeler med solskjerm?


LeivVidar

Recommended Posts

Jeg har tenkt å handle meg en solskjerm til min Zeiss Conquest 3-9x50. Er det noen bakdeler med en sånn en? Får man mindre synsfelt på 100-200 meter f.eks? Regner ikke med at man ser "skygger" av solskjermen inni kikkerten når den er påmontert? Grunnen til at jeg skal ha meg en sånn er at i sommer var jeg jævlig plaga med lav motsol på ettermiddagen/kvelden for skytebanen står egentlig "feil vei" kan man si og jeg vil prøve å begrense denne solblendinga til et minimum. Kan sikkert være fint å ha en sånn på jaktfelten i snø og drittvær så det ikke legger seg snø på linsa.. Hvor kan man kjøpe sånne? Ser dem har på midway, men det står at "produktet sendes separat, noe lengre leveringstid må påberegnes".. Hvor lang tid vil det si?

 

På forhånd takk..

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen ulemper i praksis til dagskyting. Mulig kikkerten blir noe mindre lyssterk men det merker man ikke noe til da det er lyst. Solblenderen på mine kikkerter sitter på hele tiden. Til min conquest kjøpte jeg solblenderren her:

 

http://theopticzone.com/searchresult.aspx?CategoryID=77

 

Vil man ikke ha på blenderen bruker man 2 sek. på å skru den av så det bør ikke by på problemer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
pluss at du må styre med å åpne/lukke de

 

En solblender på en riflekikkert må ikke åpnes/lukkes... Det er bare et forlengelsesrør, som du forlenger kikkertsiktet i framkant med. For å hindre at en blir blenda av sollys/månelys...

 

Er sikkert Buttler Creeks (åpne/lukkbare "lokk" til kikkertsikte), du mener :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...