Jump to content

Lading av svartkrutt haglepatroner


Mausertrynet

Recommended Posts

Tenkte å lade opp noen hagleskudd med pyrodex nå. Har tatt en kal. 12 rottweiler patron og lagt et mål som passer perfekt til mengden hagl som kom ut. Volumet krutt i patronen var betydelig mindre, så erstatter dette med pyrodex i likt volum. 

 

Først tømmer eg i kruttet å dekker til med en pusselapp. Så putter eg oppi blykulene og setter på 1-2 pusselapper over igjen å dekker øverste lapp totalt med voks. Blir dette en bra patron? Eller er det ting med fremgangsmåten mins som ikkbe er bra? Eventuelle tips til forbedring?

Link to comment
Share on other sites

Du må bruke mye tykkere wad. Enten kjøper du ferdige eller du lager dine egne.

Få tak i noe tykt nålefiltteppe eller tilsvarende og bruk en hullpipe til å slå ut wad som skal gå trangt ned i hylsen. Dersom du ikke får tak i passende teppe kan du prøve å lage av asfalt vindtettplater. Så må du lage pappskillinger av kraftig papp. Dynamittkasser har riktig pappkvalitet. Tynnere pappskillinger kan du lage av melkekartonger.

Du skal bruke samme volum krutt som hagl. Skaff deg et justerbart mål. Før du krymper hylsen må du komprimere hele patronen kraftig.

Start med et mål krutt i hylsen. Deretter en kraftig pappskilling, så ca 1-1,5 cm med filt eller asfaltplate som toppes med en kraftig pappskilling. Da heller du haglladningen ned, og setter en tynn pappskilling på toppen. Dersom du skal bruke eksisterende stjernekrymp må du tilpasse med mer filt slik at når du komprimerer så er det så vidt mulig å få på plass krympen. Skal du rullekrympe kapper du hylsen slik at det blir passe kompressjon når du har rullet ferdig.

I messinghylse kan du bruke vannglass på toppen av pappskillingen for å holde haglene på plass.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har ladet "svartkrutt" patroner som er lagt ut her på forumet.

 

Oppskriften min var følgende:

 

- Krutt (samme volum som haglene)

BPI Over powder card 11GA .125"/3,2 mm tykkelse.

BPI Wad fiber 12GA .50"/12,7 mm tykkelse.

BPI Over shot cards 11GA .03"/0,8 mm tykkelse.

- Blyhagl us 5.

BPI Over shot cards 11GA .03"/0,8 mm tykkelse.

 

Deretter rullekrymp.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...