Jump to content

Problem med friflukt fox bullets 6,5x55


Tronic

Recommended Posts

Hei

Har nettopp kjøpt ei eske med fox bullets 139gr i 6,5mm 

men når jeg skal finne col i min 6.5x55 mauser m03 så blir max col bare 76,6mm, fabrikk har anbefalt col som 77,5, kan jeg for eksempel da bruke 76mm eller blir det for lite friflukt

synes dette er litt rart alle andre kuler jeg bruker har col max på litt over 78mm

takker for innspill 

Edited by Tronic
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med denne kula. Men jeg ville lagt inn minst 1mm friflukt, og tatt høyde for at dette kan dra opp trykket littegrann (mindre forbrennngsrom).140-ish kobberkuler i 6,5 må vel gjerne ha litt butt profil, for at de ikke skal bli for lange, det er vel derfor patronlengden blir litt snauere enn blykjernekuler av samme vekt. Hvis du bruker viht-krutt, ville jeg «kryssreferert» litt til viht- data for naturalis, for orienteringens del. Dette er bare synsing fra min side siden jeg ikke har ladet med denne kula, men sånn ville jeg tenkt. Lykke til, og skriv gjerne om hvordan det gikk!

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, spindrift skrev:

Jeg har ingen erfaring med denne kula. Men jeg ville lagt inn minst 1mm friflukt, og tatt høyde for at dette kan dra opp trykket littegrann (mindre forbrennngsrom).140-ish kobberkuler i 6,5 må vel gjerne ha litt butt profil, for at de ikke skal bli for lange, det er vel derfor patronlengden blir litt snauere enn blykjernekuler av samme vekt. Hvis du bruker viht-krutt, ville jeg «kryssreferert» litt til viht- data for naturalis, for orienteringens del. Dette er bare synsing fra min side siden jeg ikke har ladet med denne kula, men sånn ville jeg tenkt. Lykke til, og skriv gjerne om hvordan det gikk!

Fox kula er spiss. Lang kjeglespiss som ikke er oval som f. Eks barnes ttsx

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg prøvd den fox kula i ett annet våpen og der får jeg 77,8mm max col, nå har denne gått en del flere skudd vet ikke om det har noe å si

fikk låne noen barnes ttsx 120gr og prøvde i mauser m03 og der får jeg max 77,9mm

spørs nok ikke om den fox kula i passer helt i mausern min, men får prøve etterhvert

Link to comment
Share on other sites

Sitter her med notisblekka mi, men har selvsagt ikke notert friflukt/COL på disse når jeg lada. Jeg bruker stort sett å måle i kammer, og sette kula tilbake 1-1.5mm og mener i allefall selv at det er viktigere å ha rett friflukt i det våpenet jeg lader til, enn å bruke friflukt oppgitt av produsent. Vil gjerne høre om du får stabilisert denne i M03'n og evt hvilke ladninger du får den stabil med. Produsenten antyder at en bør rimelig høyt opp for å få den stabil, og at de pga CIP normene må legge seg et stykke under makstrykk, og derfor kan det være vanskelig å stabilisere denne i dette kaliberet. 

 

Min kjempestutte Blaser takla ikke denne kula i de ladningene jeg prøvde, Weatherby'n til en kamerat fikk knallsamlinger med ladning oppgitt i ladetabellen til Fox - men ikke med fabrikkammoen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...