Jump to content

.17 Remington Fireball.


Thomas

Recommended Posts

Jeg skal bygge meg en rifle i dette kalibret. Litt fordi da blir den som jeg vil, og selvfølgelig fordi det er tilnærmet håpløst å få kjøpt en ferdigkammret rifle i Norge.

Det jeg egentlig lurer på er hvilket kaliber det skal være på kassa i "donor"-våpenet?

Er det en .222??? Eller .223??? Blir selvfølgelig en Rem. 700-kasse...

Link to comment
Share on other sites

Mener jakt og friluft har(hadde) en slik (rem 700) på tilbud her om dagen. Var så billig at bare kassa var verdt det.

 

 

Men det er vell bedere å få tak i en brukt kasse. for å holde busjettet nede. sikkert noen her på kammeret som kansje har en kasse i 222 eller 223 liggende.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Mener jakt og friluft har(hadde) en slik (rem 700) på tilbud her om dagen. Var så billig at bare kassa var verdt det.

 

 

Men det er vell bedere å få tak i en brukt kasse. for å holde busjettet nede. sikkert noen her på kammeret som kansje har en kasse i 222 eller 223 liggende.

 

Blir litt avhengig om den ferdigbakte løsningen fra remington fungerer ut av boksen - kan ikke bli rimeligere en det.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ha ei kasse som er for 222/223 det er samme dia over ræva på hylsa.

Selv om jeg mener at ei Rem700 kasse er helt feil for dette prosjektet ditt. Det du skulle hatt er enten ei Sako Vixen eller CZ527, disse er laget for patroner i den "lille" serien som 222/223 og varianter utifra dette.

Det å få tak i ei løs kasse brukt er omtrent håpløst, da er jeg ikke negativ engang.

 

Du har ikke nevnt noe om budsjett for dette prosjektet ditt?

Du bør også fortelle hva du skal bruke den til

Link to comment
Share on other sites

Her kommer litt mer utfylling: Børsa var tenkt til bruk på gås/rev og nedover. Ønsket om å bruke en 700 kasse var fordi det gav så mange muligheter til valg av stokk og avtrekk, men det er godt mulig dette er tilfelle for andre typer også...?

Ang. pris, så tenkte jeg å bruke et sted mellom 15-20 K, uten kikkert.

Vil gjerne ha en "halvfeit" pipe fra LW, har ikke helt landet på stokken ennå, men det skal være en forholdsvis lett sak i kunststoff. Håpet er at den skal behage både øyet mitt, og skuldra, hvis jeg skulle finne det for godt å ta den med på tur.

Ang det med å få kjøpt en løs kasse, så er jeg inneforstått med hvor små mulighetene er.... Mente vel egentlig hvilket kaliber det burde være på donorrifla.

Inspill til alternative løsninger mottas med takk.

Link to comment
Share on other sites

Thomas, du har selvfølgelig sett tråden om polardegos 221 Frieball?

 

viewtopic.php?f=38&t=1823&st=0&sk=t&sd=a&hilit=fireball

 

Og jeg er enig med Poacher, en vixen kasse er det som passer "best" til ditt prosjekt.

Og med ditt budskjett så skulle du få ei nydelig rifle bygd på en vixen :)

Jeg hadde ikke kjøpt remingtonkasse bare fordi det er lett å skifte stokk på den! Ikke noe galt med Remington altså, det blir knallfine rifler med superpresisjon på en slik kasse også.

Men den er litt stor for patronen din, mener jeg, om alt skal være "perfekt"..

Og til Vixen finnes det noen ferdigstokker å velge i, ellers så tilpasser en børsemaker en til deg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Rem kassa ikke er den optimale, må jeg jo selvfølgelig revurdere.

Men Sako Vixen vokser jo heller ikke på trær.

Det later uansett til at jeg skal tilbringe litt mer tid i tenkeboksen...Det er åpenbart mye jeg må finne ut av før det er lønnsomt og begynne å bruke penger....

Link to comment
Share on other sites

Hvis Rem kassa ikke er den optimale, må jeg jo selvfølgelig revurdere.

Men Sako Vixen vokser jo heller ikke på trær.

Det later uansett til at jeg skal tilbringe litt mer tid i tenkeboksen...Det er åpenbart mye jeg må finne ut av før det er lønnsomt og begynne å bruke penger....

 

Ikke noe galt teknisk sett med Remingtonkassa, det blir superpresise børser på slike også.

Men den er litt stor for en så liten patron, du vil få et mye penere, mer balansert og smekkert våpen på en Vixen eller Brno kasse.

Ditt valg av løp synes jeg er helt topp, LW leverer bra saker.

 

Og min erfaring fra ett par "selvbygg" er at man må ta seg god tid med valg av komponenter! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...