Jump to content

Skade på kjøtt- 22LR vs 17HMR


ChristofferS

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg salongrifle for jakt på primært due, and og kanskje fjellrype. Har gått mange runder med meg selv og kyndige venner men blir ikke sikker på mitt valg. Skal jeg gå for 22LR eller 17HMR?

 

Prisen per skudd er ikke et meget tungtveiende argument for 22LR da jeg neppe klarer å skyte såpass med skudd i året til at jeg må selge nyra mi. Ødeleggelse av kjøtt derimot er den viktigste variabelen som vil spille inn når jeg gjør mitt valg. Har hørt at 17HMR kan ha en del ødeleggelse av mat på disse byttene. Hva sier dere? 

 

Et annet argument er selvfølgelig treffsikkerhet. Med høyere hastighet blir vel 17HMR lettere å skyte bra med?

 

Alle svar tas imot med takk

Link to comment
Share on other sites

Har skutt litt rype med både .22lr og .17hmr. Ser ok ut de jeg har skutt med Gamepoint i .17hmr. Man risikerer alltid litt svinn når man skyter et prosjektil gjennom en fugl, men det har gått bra for min del. .22lr er derimot mye vanskeligere å treffe med enn .17hmr da den er veldig følsom for vind og har en veldig krum kulebane.

 

 Etter min erfaring er .22lr grei ut til +- 60m, mens .17hmr kan du strekke holdet til 100-110m. De fleste ryper jeg skyter, skytes på +- 70m. Man kommer ofte nærmere også.

 

 

 

 

Edited by rypert
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...