Jump to content

Kulebane 300WM vs 338LM


Guest

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg trenger noe hjelp i forbindelse med en bacheloroppgave, og håper noen her kan bidra.

 

Hvilket kaliber skyter flatest av 300WM og 338LM? Så langt jeg kan se av mine tabeller og diverse er 300WM hakket flatere opp mot 1000m, men jeg klarer ikke si det sikkert. Kan noen hjelpe meg med info som kan sjekkes opp, linker, grafer, tabeller, osv?

 

Kulevekter jeg tar utgangspunkt i:

300WM: 190gr Sierra matchking, V0 884m/s

338LM: 250gr Lapua Lock Base, V0 900m/s

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

 

Hvilket kaliber skyter flatest av 300WM og 338LM? Så langt jeg kan se av mine tabeller og diverse er 300WM hakket flatere opp mot 1000m

 

mvh

 

Det er litt feil fremstillt dette spørsmålet ditt egentlig. Det som er avgjørende for hvor "flattskytende en kule er" er 2 viktige faktorer: BC og VO.

 

Hvorfor sammenligner du ikke 338LM med en Sierra MK 250grs? den har en BC på 0.675 mot LB som har BC på 0.662.

Iht. PCB så er 338 kula flatere enn 300 kula. (Med de hastighetene du oppgir)

Hva navnet på patronen heter spiller mindre rolle, det er det som er inni og formen på kula som er avgjørende :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hansendeluxe: Tusen takk for link. Er det en database over kuler i programmet, eller må jeg legge de inn selv? Ellers virker den kurant, og vil gjøre nytten ;)

 

Solheimen: Takk for tilbakemelding. Er det ett sted det er lett å finne oversikt over BC på mange forskjellige kuler, eller har du hentet det litt har og der?

Grunnen til at jeg bruker disse kulene og hastighetene er for 300WM sin del er at det er den patronen som i all hovedsak er i militær bruk (hos amerikanerne, iallefall), og lett å finne mer info på i denne sammenhengen. For 338LM sin del er det at det er den patronen Lapua (NAMMO) leverer, og som mest sannsynlig vil være aktuell hvis Hæren noen gang anskaffer 338LM til de "vanlige" avdelingene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Takk for alle innspill, og en spesiell takk til R92LRS2 for uvurderlid hjelp.

 

Kan noen hjelpe meg med konkret vekt på en 338LM patron? Med 250grains kule...

 

og

 

300WM med 190 grains kule?

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvis jeg ikke husker feil fra da jeg vektsorterte hylser:

 

Hylse ca 350 grs

Kule 250 grs

Krutt ca 95 grs

Tennhette mindre enn 10 grs?

 

Totalt ca 700 grs eller ca 40-45 g

 

Mere nøyaktig enn dette er jeg ikke i stand til å oppgi da jeg sitter på jobb. Har ikke notatene mine her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...