Jump to content

Klasse D1 i jaktfelt


Jackknife

Recommended Posts

Junior har drevet med DFS-skyting et års tid, og har lyst til å prøve på litt jaktfelt til våren. Han er bare 11 år, men har prøvd, og skutt brukbart med den ene 6,5'en min.

Jeg har sett i regelverket for jaktskyting, og ser at D1 går opp til og med året man fyller 15, utstyr, våpen og siktemidler er fritt, og de kan sitte på ståendeholdene.

 

Det jeg lurer på er om han fritt kan benytte mitt våpen på et jaktfeltstevne, dersom jeg er med og skyter i det samme laget?

Og jeg lurer også på om han må være medlem i njff for å kunne delta på disse stevnene? Kreves det at så unge utøvere må ha klasseføringskort via njff? Han er jo altfor ung til å jakte ennå, og har begrenset interesse for foreløpig å melde seg inn i njff.

Link to comment
Share on other sites

Junior har drevet med DFS-skyting et års tid, og har lyst til å prøve på litt jaktfelt til våren. Han er bare 11 år, men har prøvd, og skutt brukbart med den ene 6,5'en min.

Jeg har sett i regelverket for jaktskyting, og ser at D1 går opp til og med året man fyller 15, utstyr, våpen og siktemidler er fritt, og de kan sitte på ståendeholdene.

 

Det jeg lurer på er om han fritt kan benytte mitt våpen på et jaktfeltstevne, dersom jeg er med og skyter i det samme laget?

Og jeg lurer også på om han må være medlem i njff for å kunne delta på disse stevnene? Kreves det at så unge utøvere må ha klasseføringskort via njff? Han er jo altfor ung til å jakte ennå, og har begrenset interesse for foreløpig å melde seg inn i njff.

 

han kan benytte ditt våpen å skyte sammen med deg ja.

er ikke helt sikker om han må være medlem i njff- men det koster ca 135 kr å være side/familiemedlem uten tidsskrift.

Hør med ditt lokale jff.

Link to comment
Share on other sites

Salong på lange jaktfelthold, gjerne med litt vind, syntes ikke jeg er noe særlig. Det på grunn av at skuddet skal sitte der trådkorset ligger da det smeller. Man kan fort miste motet hvis han syntes han skyter bra, og får anvist 2/0.

 

Men til trening på korte hold er salongen suveren..

Link to comment
Share on other sites

Har'n skjøti litt så ser jeg ingen grunn til å skyte med .22 på jaktfelten. Gammel er'n? Kan jo komme til Vang på treningene vi har, så skal vi alltids instruere litt =)

 

Ang. Medlemsskap så skal en i prinsippet være medlem. Er en ikke medlem skal en egentlig skyte i gjesteklassen - men denne klassen vil de færreste arrangører ha. Har det kommet ferske jaktfeltskyttere når jeg har sittet i sekretariatet så har jeg smilt og sagt lykke til. Det er dessa som er framtida, og kverulerer ikke med interessen til en småtass! Men som noen skrev over her, familiemedlemsskapet koster ikke så mye. Forøvrig, hvis dere vil komme til Vang på trening så har vi det billigste barn/ungdomsmedlemskapet! Mener det er 125 kr el no!

Link to comment
Share on other sites

vet ikke hvordan det er hos dere men i vaar region blir det alltid lagt opp til salonghold som ligger mellom 30 og 40 meter og de som skyter med salong har aldri problemer med poengsummer paa 130-140, ofte ogsaa opp mot 150. Men saa klart, hvis guttungen har skyte mye med 6.5 saa er det jo ingen grunn til aa ikke fortsette med det.

Link to comment
Share on other sites

Guttungen er som sagt 11 år, og selv om han har vært med på noen jaktturer, er det noen år til han selv kan bære våpen, og bli en "ekte jeger". Det var derfor jeg så det som litt bortkastet å stå som medlem, og få to "Jakt og fiske" dumpende i postkassa. Men et side/ familiemedlemskap var jeg ikke klar over, så da stiller jo saken seg noe annerledes :P Jeg ser jo poenget med medlemskap og klasserføring.

 

Han har skutt en god del med .22 og kikkert med meg på bane, men jeg mener det er et dårlig alternativ på en reell jaktfeltrunde. Det er ikke mye vind som skal til før en er godt utenfor blinken på hold over 80-100m. Såvidt meg bekjent, er det ingen av de lokale stevnene her i området (Hamar, Stange, Løten, Ringsaker) som har egen .22 løype. Det har jeg for min del kun sett under NM, selv om forskriftene ønsker at arrangørene tilstreber en slik løype hvor makshold er 100m. Men jeg ser at det krever ekstra ressurser og bemanning, noe som kan være utfordrende nok som det er.

 

Men så lenge han slipper å stå, og finner en god sitte/ liggestilling, håndterer han fint 6,5. Det blir bare for å prøve i år, og ser jeg at dette fenger, kommer jeg til å se etter en mindre jaktrifle i .223 til dette formålet. Det er nok en bedre løsning.

Link to comment
Share on other sites

Uten egen löype for rekrutter er saaklart situasjonen annerledes. Vi har som regel 2 salonghold paa hver standplass og rekruttene faar da enten skive 1 eller 2 i laget og det utgjör ikke mye ekstraarbeid (Som regel saa er det uansett noen "vanlige" jaktfelthold paa rundt 50 meter som de da ogsaa faar skyte paa). Dette hjelper tydeligvis paa rekrutteringa, da vi ofte har mange i den klassa.

 

Men en 223 med litt mindre stokk er nok den beste lösningen fremover, men det er uansett ikke lenge til "guttungen" ikke er noen guttunge lengre ;-).

Link to comment
Share on other sites

Med barne/ungdomsmedlemskap eller familiemedlemskap så får husstanden 1 eksemplar av jakt&fiske (og NJFF-Hedmark for ditt vedkommende tenker jeg! :P) og hvert enkelt medlem får medlemsblad fra lokalforeninga. Han får vel også automatisk medlemskap i fiskeklubben.

 

I Vang har vi noen år hatt ei skive på kortere hold på langholdet. Men denna har ALDRI blitt brukt.

Slik jeg som yngste skytter i foreninga - og som rifleinstruktør - ser det, så er .222 eller .223 det optimale. Jeg var 12 da jeg for fult begynte med 6,5. Begynte vel når jeg var elleve, men på første NM var jeg 12. Det var ingen problemer - sett bort fra at rifla ble litt for lett. Vanskelig og holde rolig og smellen ble større. Vi som skyter mye merker ikke så mye til rekylen, men da merka jeg stor forskjell. Året etter bytta jeg til en m98 med match-løp og bredvold-skjefte og skytinga gikk desto bedre.

Sats på et våpen som er så tungt som han klarer å håndtere. Lette rifler har jeg aldri likt og er for de minste vanskligere å skyte med.

Som sagt, kom på treninger så skal vi alltids få til en instruktør som kan følge han i runden. Vet med meg sjøl: Det andre sa når jeg lærte for fult tok jeg til meg, men det min egen far sa (som er en av de beste instruktørene i fylket) gikk rett igjennom huet på meg! :P

Link to comment
Share on other sites

Vet med meg sjøl: Det andre sa når jeg lærte for fult tok jeg til meg, men det min egen far sa (som er en av de beste instruktørene i fylket) gikk rett igjennom huet på meg! :P

 

:lol::lol: Denne kjenner jeg godt igjen. Derfor er det utrolig nyttig å ha instruktører rundt i klubbene som kan veilede og ta seg litt ekstra av nykommerene. Ser mange ganger at guttungen kommer fra trening og bobler over av "nye" nyttige tips og råd, som jeg til det kjedsommelige har prøvd å terpe på. Det er noe ekstra givende med råd som kommer fra andre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...