Jump to content

medium str kikkert (8x30)


Slurry

Recommended Posts

Er midt i planleggingsstadiet for handel av ny håndkikkert. Gikk på en smell for noen år tilbake og kjøpte en 12x25 pentax. Har ikke nubbesjangs til å holde den stille, ei heller finne noenting i den i overskya vær. Forstørrelsen havner nok på 8x. Har ikke lyst til å dra på en kilo med glass rundt halsen og havner derfor i området rundt 30mm objektiv. Nikon Monarch 8x36, Zeiss concuest 8x30, Swarovski 8x30 SLC(litt tvilsom til fokuseringen i front), Zeiss Victory 8x32 + diverse Opticron modeller er aktuelle. Leica-Zeiss-Swarovski 8x20 er vurdert, men tror de blir for små(fingertuppgrep og lite lys). Concuesten og Nikonen er nok mest aktuelle pga pris, men brukt er billig så det er også aktuelt med en årgangszeiss. Noen som har holdt concuesten og monarchen opp mot hverandre? Noen som har oversikt i skogen av opticron modeller? Bruksområdet er smygjakt på hjort/rådyr på sørlandet. Endel store myrer i terrenget. Har mye fint glass på børsene men aldri prioritert håndkikkert før og tar hjertelig mot tips og brukererfaringer. (Er du en av de mange som kjøper ny kikkert med avstandsmåler og skal selge den gamle så send PM)

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en Monarch 8 x 36 til svigers i sommer.

 

Har sammenlignet den fra stuevinduet under all slags forhold med min Leupold Pinacle 8 x 42 som koster 3 x så mye. Selv har jeg store problemer med å se noen forskjell. Min bror konkluderte etter 10 minutters konsentrert og nøye sammenligning at han kanskje syntes Leupolden var best optisk, men trengte som sagt 10 minutter for å bestemme seg.

 

Er du smal mellom øynene er også Nikon monarch 8 x 36 et godt valg. Kona ser ikke noe i leupolden, men bra i Nikon.

 

Selv synes jeg faktisk ikke Nikon Monarch ATB 8 x 36 og Leupold Pinacle 8 x 42 skiller ser særlig optisk fra hverandre,- selv nattestid. Nikon er litt mer plastikk enn Leupolden, men enklere å stille skikkelig inn, og mer kompakt.

 

Skal du ha en kikkert til variert bruk er Nikon et prisgunstig og sikkert valg etter mitt syn. Løp og kjøp!

 

Selv vurderer jeg for øyeblikket en Nikon Monarch Gold 8 x 56 til bruk på nattjakt.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte en swarovski EL 10x30 i fjor og den er rett og slett fantastisk !

lett og fin,, ikke så vanskelig å holde kikkerten nok stille t tross for 10ggr forstørrelse :)

utrulig god ergonomi.

jeg liker digre instillingsreglasjer for skarphet og rattet på EL-kikkertene er utrulig bra.

 

jeg liker også di gamle leica, habicht & hensholdt kikkertene,og 8)

ett parr eks:

- klassisk kikkert hvis du spørr meg http://www.blocket.se/vi/18662930.htm?ca=14_s

- denne oser også "klassisk jaktkikkert" vis du spørr meg http://www.blocket.se/vi/18473546.htm?ca=14_s

 

//kruttlysten

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Leica 8x32 siden -94, og liker den meget godt men den er tung for størrelsen. Gammel Zeiss Classic er betydelig lettere, men ikke like god, likeså Swarovski SLC. Broder'n har en gammel porroprisme-Zeiss 8x32, men etter at det tok leeenge før han så det samme dyret som jeg studerte i Leicaen, måtte han ha ny Zeiss Victory. Nyere Swarovski EL, Zeiss Victory og Leica Ultravid er alle betydelig bedre enn min gamle Trinovid, og alle er lettere. Alle de ovennevnte er dyre, du får mye for pengene med å sikte litt lavere. Se gjerne den store testen i Vapentidningen nr 5/08, 17 stykker profft testet og med enkelte overraskelser. De testede er grovt regnet i den størrelsesorden du kikker etter.

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil så er Swaro EL 8x32 WB drømmekikkerten, men samvittigheten sier stopp lenge før lommeboka så 6-7000 er maks. Skal innom Natur og Fritid på Borhaug til fredag, satser på en grei handel da. Er nok Nikon som leder sålangt, men har lyst på litt mer kvalitetsfølelse.. Hvis noen sitter med dårlige erfaringer fra kikkerter med bare 30mm objektiv så er jeg interessert i å høre om det.. Takk for tips sålangt.

Link to comment
Share on other sites

en 30mm kikkert med superkvalitet oppleves (grunnet bedre kvalitet på alle andre områder..) ofte mye bedre sammenlignet med en 42mm lavpriskikkert.

Den større tar self in mere lys men jeg synes nu att jeg ser bra lenger ut over kvelden med høykvalitetskikkerten (i 30mm).. den bedre oppløsinga (mm) som høykvalitetsglasset gir hjelper masse synes jeg..

 

så hvis du spørr meg så bruker jeg heller en EL 10x30 æn en ala "focus 10x42" når kveldinga kommer sigandes inn over marka !!!

 

Jeg har kranglet med folk tidligere om dette,, og bare for å si det før noen banker meg opp så mener jeg IKKE att ei 30mm kikkert med bredere synsfeldt er "lysere" i teorien æn en kikkert som har 42mm linser! ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja. Har egentlig nok dingser av medium/litt for dårlig kvalitet i hylla mi, så jeg har sluttet å ta sjangser på kjøp som er for gode til å være sanne. Selv om jeg nok aldri kommer til å selge den så er det noe mystisk "besparende" over å kjøpe noe som andre folk kan tenke seg å betale endel for brukt.

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er: Dra rundt på alternative butikker å se hva som finnes. Ikke bare tenke på de merkene som er kjent for folk flest.

Politiet skal ha kjøpt et parti med Skytech (i en annen forstørrelse) ifølge optiker i Tromsø...

Jeg var selv skeptisk til merket, helt til jeg fikk se selv :o

Link to comment
Share on other sites

Du har ikke vurdert en kompaktkikkert 10x20 eller 10x25 fra zeiss, swaro eller leica da. Er selvfølgelig klar over at du går en del ned i ytelse på kveldstid.

Joda har vurdert de, og ikke utelukket de, men er litt redd for at de er vanskeligere å holde stille samt at de kan være vanskelige å justere på med votter. Skumringsegenskapene er jeg ikke veldig kresen på. Er nok isåfall leica 8x20 som blir aktuell. Ser at concuest 8x30 er lettere og smalere enn monarch 8x36... Jaja, natur og fritid får komme med forslag så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

Hadde eg vore deg og ikkje sett meg råd til det aller dyraste så hadde eg kjøpt ein Swarovski 8x30 SLC. Kanskje Norges mest kjøpte kvalitetskikkert? 8x32 toppmodellane til Zeiss,Leica og Swarovski(EL modellen) kan nok kanskje vera ørlite bedre optisk, men så har dei jo og 2mm større frontlinse. Bakdelen er at dei er mykje dyrare enn SLC.

 

SLC har ein stor fordel og det er at den har bedre kantskarpheit enn ovanfor nemnte kikkertane. Eg for min del synest det er viktig.

SLC er utprøvd gjennom mange år på mange kontinent og har vist seg å vera svært robust.

Kjøper du ein brukt så pass på at den er så ny at den har Swarobright coating som kom for nokre år sidan og gjer optikken enda bedre enn før.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hadde eg vore deg og ikkje sett meg råp til det aller dyraste så hadde eg kjøpt ein Swarovski 8x30 SLC. Kanskje Norges mest kjøpte kvalitetskikkert? 8x32 toppmodellane til Zeiss,Leica og Swarovski(EL modellen) kan nok kanskje vera ørlite bedre optisk, men så har dei jo og 2mm større frontlinse. Bakdelen er at dei er mykje dyrare enn SLC.

 

SLC har ein stor fordel og det er at den har bedre kantskarpheit enn ovanfor nemnte kikkertane. Eg for min del synest det er viktig.

SLC er utprøvd gjennom mange år på mange kontinent og har vist seg å vera svært robust.

Kjøper du ein brukt så pass på at den er så ny at den har Swarobright coating som kom for nokre år sidan og gjer optikken enda bedre enn før.

 

Kan skrive under på dette, har en 10x42 SLC.

Link to comment
Share on other sites

Kikka i den Swarovski SLC modellen og så fort at det kunne bli dyrt. Så den la jeg fra meg og gikk for zeiss conquest 8x30. Syns den var bedre enn Opticron Imagic. Passet fjeset mitt bedre også. Nikon Monarch tapte på fisheye effekten og fokuseringshjulet som gikk for lett.. Et meget godt kjøp den og, men den virket litt billigere som den jo er..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...