Jump to content

300wsm


Larshanssen

Recommended Posts

Da er nytt løp kjøpt inn til schultz og larsen rifla. Ble et 65cm løp i 300wsm som da er helt nytt for meg. Har skutt mye med 223, 6.5x55, 308 og hagle så lurer en del på hva kan man forvente av levetid på løpet? Og hvordan er egentlig rekylen på dette? 

 

Blir hjemmerullet ammo da ferdigrullet hadde en hinsides pris, så hva anbefaler kammeret av kuler både til jakt og trening på lengre hold? Har du hylser så er jeg også veldig intresert 😛

Edited by Larshanssen
Link to comment
Share on other sites

Har en M70 i .300 wsm som jeg har pusla litt med. Rifla mi er tiltenkt og brukt til jakt på helt normale avstander, så ladningene mine er kanskje ikke helt det du ser etter.66 grs N160 bak 165 grs scirocco II,federal hylse og 210 hette gir i overkant av 930 ms. Scirocco kula er veldig god og kan fint brukes fra 0m i den hastigheten.Rekylen er ubetydelig mer enn .30-06 med 11-13 grams kuler.

Har også prøvd tsx og e-tip. Hogdon lover 1040 ms med e-tip og superformance i win hylser, Klarte 1000 ms med 150 grs e-tip,71 grs superformance federal hylser 210 hetter, men tsx gikk litt bedre så jaktladningen ble 150 tsx 69 grs sprf.Tsx er også ei kule som tåler mye, vil tro, uten a ha prøvd at det er et bedre alternativ enn ttsx i wsm hastighet.

.300 wsm er ikke en stor magnum hylse, med relativt moderate ladninger tror jeg løpsslitasjen er til å leve med,det man må ha i bakhodet er at man må bruke gode solide kuler skal man jakte med utgangshastigheter på 900+.Hylser får du hos Hjemmlading.no til en grei pris.Winchester hylser har størst volum.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Billige og gode kuler til trening er kanskje Nosler CC? 168grs bør vel rekke langt ut ;) Eller 190grs om du liker det? Aldri jaktet med magnum, men har vel forstått at i de høye hastighetene så er harde kuler tingen. Kanskje helst slike homogene kuler uten bly. Løpslevetiden er vel litt mindre enn .30-06 og litt lengre enn .300 Win mag?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oki, har lest en del og ja er nok harde homogene kuler som er tingen. Tenker å kjøre nosler CC som treningskule da jeg har gode ærfaringer med den både i 6.5 og 308, men om den fungerer i 300wsm gjenstår å se. Barnes ttsx blir nok brukt til elgjakt da flere i omgangskretsen skryter fælt av de. 

 

Blir nok å kjøre brems på banen og demper på jakt så rekylen skal jeg nok stå av. 

 

Det største minuset med kalibret er nok hylse pris og ammo pris, er jo klin umulig å få tak i engangsskutte Hylser så må nok krype til korset å enten kjøpe Winchesterhylser på jaktdepotet til 650kr ich for 50stk eller normahylser hos hjemmelading til 850kr ich for 50stk 😣 Men leser i en annen tråd at Winchesterhylser er veien å gå. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...