Jump to content

Montering to-fot på S & W IBR


Tjoddleif

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med montering av to-fot på  S&W IBR?

Har en Norma-fot men denne faller så vidt man beveger litt på våpnet i vuggen.

Utfordringen ser ut til å være at innfestingen til reima ligger litt opp i kolben, noe som gjør at man ikke får nok "press" på koblingen på to-foten:

 

image.png.0804d6d8eecabefc29f6bc7eb6a4bb8c.png

Det er vel flere måter å angripe dette på, er det noen anbefalinger for den beste varige løsningen?

 

På forhånd, takk for svar!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Enhver våpenbutikk har sett med reimfester, det du trenger er et feste med gjenger og mutter. Da borrer du et hull i kolben, stikker festet gjennom, og så legger du en skive under en mutter (helst låsemutter).

 

https://www.skittjakt.no/uncle-mike-s/155133/uncle-mike-s-delesett-til-remfester-115b-7-8-maskinskrue-og-3-4-treskrue

https://www.jaktdepotet.no/vaapentilbehoer/hylster-belte/outdoor-connection-talon-reimfeste-m-swivel-baser

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Enhver våpenbutikk har sett med reimfester, det du trenger er et feste med gjenger og mutter. Da borrer du et hull i kolben, stikker festet gjennom, og så legger du en skive under en mutter (helst låsemutter).

 

https://www.skittjakt.no/uncle-mike-s/155133/uncle-mike-s-delesett-til-remfester-115b-7-8-maskinskrue-og-3-4-treskrue

https://www.jaktdepotet.no/vaapentilbehoer/hylster-belte/outdoor-connection-talon-reimfeste-m-swivel-baser

Takk for svar! Jeg må spørre litt dumt siden jeg er nokså fersk våpeneier:

Menes det å borre et hull rett igjennom for eks som markert på bildet under?

image.png.43dc8ce4a2013041a3417213659d7c24.png

Eller borre rett opp i undersiden av kolben?

image.png.7b9d393c73102a022ef483b08cd64451.png

 

Link to comment
Share on other sites

På 6.9.2018 den 8.56, Ei tohi varjata skrev:

Rett opp i undersiden. Legg gjerne en bit teip over der du borrer slik at det ikke fliser så mye.

Jeg kjøpte Uncle Mike sitt sett som linket til. I bruksanvisningen står det at den lange maskinskruen skal benyttes forran, og at kolben må demonteres og mutter skal monteres fra innsiden. Er dette nødvendig mon tro? Eller kan det holde å sette i tre-skruen rett oppi som illustrert over ?image.jpg.dcfade6d9302d932262482321a13aece.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hvor mye gods det er i kolben på det aktuelle våpenet ditt, men jeg antar det er ganske lite, og at det er enten hult nedi, eller sånn sikksakk-mønster av plast. Jeg ville selv brukt maskinskrue (og har alltid brukt det på syntstokker), siden mutteren gir ganske mye mer motstand. Tofoten vil prøve å dra remfestet nedover når du legger press på den, så anbefaler at du tar litt ekstra tid til å bruke maskinskruen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for detaljert respons! Det var som du antydet et sukk-sakk mønster nedi kolben. Tenkte at man burde ikke kødde for mye med mønsteret for å sikre at løpet ligger godt så etter litt fundering så ble det så jeg festet maskinskruen(litt nedkorting med baufil) langt fremme. 

Sikkert ikke helt optimalt siden ikke hele vuggefestet sitter under kolben men det får være.

 

flott med et forum hvor noen tar seg tid til ordentlige svar!

54EED152-D354-4C98-AE5A-5A9F861BE809.jpeg

D4003DA4-99EB-4135-917C-0DF2DA095D47.jpeg

3C3B9C66-A666-4B2C-AC59-1542A73EC66C.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Null problem, og fint at du fikk det til!

Angående plasseringen har det lite å si i dette tilfellet. Når du legger press på tofoten vil den bakerste flaten av vugga presse mot kolben, den fremste flaten vil bøye seg litt nedover.

Untitled.png.10844828129f3e98a52ed04985e80942.png

Her er en skikkelig dårlig illustrasjon for å vise det jeg mener - rødt er kraften du legger på tofoten når du presser rifla fremover. Rifla vil prøve å bevege seg frem, og vippe over punket hvor tofoten er festa. Siden tofoten overfører noe av energien ned i underlaget vil den prøve å gli fremover og ned. Når tofoten legges press på og bremses (f.eks. mot et gripende underlag, mot en stein, i sand, osv) viser den blå pila hvordan bøyingen av tofoten vil presse bakdelen av vugga opp, samtidig som fremste del vil vippe nedover.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...