Tjoddleif Posted September 4, 2018 Posted September 4, 2018 Er det noen som har erfaring med montering av to-fot på S&W IBR? Har en Norma-fot men denne faller så vidt man beveger litt på våpnet i vuggen. Utfordringen ser ut til å være at innfestingen til reima ligger litt opp i kolben, noe som gjør at man ikke får nok "press" på koblingen på to-foten: Det er vel flere måter å angripe dette på, er det noen anbefalinger for den beste varige løsningen? På forhånd, takk for svar!
8X68S Posted September 4, 2018 Posted September 4, 2018 Du kan montere et eget reimfeste til tofoten eller en pinne til en Versapod tofot. Velkommen til kammeret, forresten. 1
Tjoddleif Posted September 5, 2018 Author Posted September 5, 2018 21 timer siden, 8X68S skrev: Du kan montere et eget reimfeste til tofoten eller en pinne til en Versapod tofot. Velkommen til kammeret, forresten. Takk for det! Har du link til et slikt reimfeste som kan monteres på tofoten?
Ei tohi varjata Posted September 5, 2018 Posted September 5, 2018 Enhver våpenbutikk har sett med reimfester, det du trenger er et feste med gjenger og mutter. Da borrer du et hull i kolben, stikker festet gjennom, og så legger du en skive under en mutter (helst låsemutter). https://www.skittjakt.no/uncle-mike-s/155133/uncle-mike-s-delesett-til-remfester-115b-7-8-maskinskrue-og-3-4-treskrue https://www.jaktdepotet.no/vaapentilbehoer/hylster-belte/outdoor-connection-talon-reimfeste-m-swivel-baser 1
Tjoddleif Posted September 6, 2018 Author Posted September 6, 2018 17 timer siden, Ei tohi varjata skrev: Enhver våpenbutikk har sett med reimfester, det du trenger er et feste med gjenger og mutter. Da borrer du et hull i kolben, stikker festet gjennom, og så legger du en skive under en mutter (helst låsemutter). https://www.skittjakt.no/uncle-mike-s/155133/uncle-mike-s-delesett-til-remfester-115b-7-8-maskinskrue-og-3-4-treskrue https://www.jaktdepotet.no/vaapentilbehoer/hylster-belte/outdoor-connection-talon-reimfeste-m-swivel-baser Takk for svar! Jeg må spørre litt dumt siden jeg er nokså fersk våpeneier: Menes det å borre et hull rett igjennom for eks som markert på bildet under? Eller borre rett opp i undersiden av kolben?
Ei tohi varjata Posted September 6, 2018 Posted September 6, 2018 Rett opp i undersiden. Legg gjerne en bit teip over der du borrer slik at det ikke fliser så mye. 1
Tjoddleif Posted September 10, 2018 Author Posted September 10, 2018 På 6.9.2018 den 8.56, Ei tohi varjata skrev: Rett opp i undersiden. Legg gjerne en bit teip over der du borrer slik at det ikke fliser så mye. Jeg kjøpte Uncle Mike sitt sett som linket til. I bruksanvisningen står det at den lange maskinskruen skal benyttes forran, og at kolben må demonteres og mutter skal monteres fra innsiden. Er dette nødvendig mon tro? Eller kan det holde å sette i tre-skruen rett oppi som illustrert over ?
Ei tohi varjata Posted September 10, 2018 Posted September 10, 2018 Jeg vet ikke hvor mye gods det er i kolben på det aktuelle våpenet ditt, men jeg antar det er ganske lite, og at det er enten hult nedi, eller sånn sikksakk-mønster av plast. Jeg ville selv brukt maskinskrue (og har alltid brukt det på syntstokker), siden mutteren gir ganske mye mer motstand. Tofoten vil prøve å dra remfestet nedover når du legger press på den, så anbefaler at du tar litt ekstra tid til å bruke maskinskruen. 1
Tjoddleif Posted September 10, 2018 Author Posted September 10, 2018 Takk for detaljert respons! Det var som du antydet et sukk-sakk mønster nedi kolben. Tenkte at man burde ikke kødde for mye med mønsteret for å sikre at løpet ligger godt så etter litt fundering så ble det så jeg festet maskinskruen(litt nedkorting med baufil) langt fremme. Sikkert ikke helt optimalt siden ikke hele vuggefestet sitter under kolben men det får være. flott med et forum hvor noen tar seg tid til ordentlige svar! 1
Ei tohi varjata Posted September 10, 2018 Posted September 10, 2018 Null problem, og fint at du fikk det til! Angående plasseringen har det lite å si i dette tilfellet. Når du legger press på tofoten vil den bakerste flaten av vugga presse mot kolben, den fremste flaten vil bøye seg litt nedover. Her er en skikkelig dårlig illustrasjon for å vise det jeg mener - rødt er kraften du legger på tofoten når du presser rifla fremover. Rifla vil prøve å bevege seg frem, og vippe over punket hvor tofoten er festa. Siden tofoten overfører noe av energien ned i underlaget vil den prøve å gli fremover og ned. Når tofoten legges press på og bremses (f.eks. mot et gripende underlag, mot en stein, i sand, osv) viser den blå pila hvordan bøyingen av tofoten vil presse bakdelen av vugga opp, samtidig som fremste del vil vippe nedover. 1
Recommended Posts