Jump to content

haglepresser og kvalitet på patroner


fabarm lion hunter

Recommended Posts

er rimelig fersk innen dette med haglelading,men har nå ladet ett par hundre skudd iløpet av høsten.

det jeg lurer på er hvilke haglepresse bruker\anbefaler dere andre som driver med dette?

jeg kjøpte meg ei billig Lee presse til å starte med,men vurderer nå å kjøpe meg en litt dyrere og mere solid presse.

har hatt litt småproblemer med at bretten ikke blir helt 100% og at det iblandt bare sier poff når jeg trekker av..

utrolig surt når man har en feit skuddsjanse...

kan dette ha sammenheng med type presse?

 

og er rullekrymping virkelig så mye bedre enn vanlig stjernebrett og hvor får man tak i utstyr til dette?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Mec 600 og har ladet på den i flere år, synes denne fungerer veldig bra. Denne pressa var bra justert fra fabrikken og jeg har bare gjort små finjusteringer for å få bretten perfekt. Hvis du ikke får stjernebretten bra så kan det komme av flere ting, først og fremst justering av krympestasjonene. På krympstarteren ( første stasjon etter krutt/hagl ) så må denne justeres så du får ett hull i senter av bretten på en 6 - 7mm, er hullet særlig større en dette blir bretten ujevn og stygg, er hullet mindre så kan bretten "brette" seg over seg selv. Siste stasjon må justeres slik at du får en bra "kant" på en 2 -3 mm ned til bretten, se på en fabrikkpatron så forstår du hva jeg mener. Når du setter siste krymp pleier jeg å holde handtaket på pressa i nedre posisjon i 2 - 3 sek for å få litt "minne" i plasten. Det kan også lønne seg å vri hylsa 90 grader på stasjonen og gi den ett press til.

 

Her må du bare prøve deg frem og du må nesten regne med at noen hylser kan gå dukken under første innstilling av krympen/bretten.

 

Dårlig brett/krymp kan også komme av at du har for mye eller lite innhold i hylsene dine, noen av ladningene som er oppgitt i manualer lar seg rett å slett ikke krympe/brette på en skikkelig måte og jeg fatter ikke hvordan de som har utarbeidet ladningen har fått til krympen. Har de egentlig testet selv? Er det dette du opplever så må du finne en annen kombinasjon av hylser, wad og haglevekt og prøve deg frem til du finner en som passer bra i sammen. Selvfølgelig etter en manual :!:

 

Selv så lader jeg det meste av mine ladninger i Fiocchi / Gyttorp Steel Max hylser, disse har jeg så god tilgang på at jeg skjelden gidder å lade de om mer en 1 gang.

 

Får du skudd som bare sier "bloop" så er det som oftest pga at krympen er for dårlig. Krympen gir da for lite "mothold" slik at kruttet ikke rekker å tenne skikkelig før denne åpner opp.

 

 

Slik bør en god krymp se ut.

normal_Lading_av_haglepatroner_004_%28Small%29.jpg

 

PS. Pressa fra Lee er ikke den enkleste å ha med å gjøre når det gjelder krymp, kjøp deg en Mec. Det ligger mange av disse på Ebay til en rimelig penge. :wink:

 

Trenger du data med Vihtavuori krutt send PM.

Link to comment
Share on other sites

Eller gjør som meg: Jeg fikk laget meg ei die for å ferdigkrympe patronene til å sette i Rock Chuckeren. Du trenger selvfølgelig tilgang til dreiebenk da... For meg ble det økonomiløsningen til jeg får tatt meg sammen å kjøpt MEC. Gidder ikke å kjøpe den minste modellen når jeg først skal rive i.

Link to comment
Share on other sites

og er rullekrymping virkelig så mye bedre enn vanlig stjernebrett og hvor får man tak i utstyr til dette?

Ja, en rullekrymp sikrer skikkelig og JEVN tenning.

 

Du trenger et verktøy til batteridrillen som koster "ingenting" og noe å holde hylsa fast med. En liten wise/tvinge. Alt får du på www.ballisticproducts.com

 

Har også en LEE presse, og den er grei til mine 2-300 eksperimentpatroner i året, og rullekrymping med batteridrill= Det aller morsomste steget :D Blir aldri lei av å rullekrympe. Idet krympen bretter seg og du ser resultatet, er det liksom selve OL finalen av en prosess som du VET er en hjemmeladet kvalitetspatron :D

 

Rullekrymp er bedre enn stjernebrett på alle punkter, untatt ett; Det tar 8 sekunder, stjernebrett tar 2. Gang tiden med 200 000 så ser du hvorfor fabrikkene benytter stjernebrett :wink:

 

http://www.ballisticproducts.com/bpi/ar ... lcrimp.mpg

 

Rullekrympvideo

Link to comment
Share on other sites

@HS Precision

 

Hvor mye hylsevegg trenger en over dekkskillingen på topp for å få til en bra rullekrymp?

 

På videosnutten kan det se ut som en 5 - 7 mm, stemmer det?

Jepp.

Du kan som regel ta 3" hylser og kappe av den gamle stjernebretten, og rullekrympe de når du lader de. Da er de uskutte like lange som en 3" uskutt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...