Jump to content

Dachen min slutter og lose etter 10 min


Frøyland

Recommended Posts

Hallo alle sammen,

 

Håper og få noen meninger, gode råd ol hos dere, jeg er vertfall blitt passe frustrert og lei.

 

Saken er at verken jeg eller familien hadde hatt hund før og ville prøve dette ut med en "snill" rolig tispe.

Hunden kommer fra bra Jakt linjer på begge sider så håpet var at hun skulle jage litt også.

 

Alt startet så bra med opptil 1:45 t rådyr los første og andre året, jaget både hare og Rådyr.

Elsker alt av spor og viser stor interesse for dette.

 

Noe godt søk har hun aldrig hatt, liker best at Jeg er i nærheten :-(

 

Hun er nå 4 år og det hele startet i fjor.

 

Henger kun på rådyr i 10 -15 min

 

Når hun starter losen går det kjempe bra men så legger hun av og kommer tilbake for å se etter meg, om jeg skryter av henne og oppfordrer henne til og forsette så gjør hun det i 10 min til før hun kommer for og se etter meg.

 

Jeg må legge til at det nermer seg 2 år siden det ble skytt rådyr for henne i los..... her må nok jaktlaget ta skylden :-)

Men hun får tilstadighet kontakt med skytt vildt

 

Kan en hund "miste" jaktlysten eller er det håp her at det vil løsne igjen?

 

Om hun er så knyttet til meg kan det hjelpe at andre i jaktlaget går med henne heller ?

 

mvh

Frøyland

Link to comment
Share on other sites

Prøv å finn småteiger der dere kan avgrense 100% og vet det er dyr. Instruer postene om at det skal skytes. Slipp bikkja og håp på at det detter dyr. Har vært borti hunder som har "jagd seg lei", dvs de jager men det skytes aldri noe. Så slutter de av, og kommer tilbake til "far" og får kjemperos for å komme dit. Kombiner dette med en hund som er litt i overkant kontaktsøkende og lite selvstendig, så kan du ende opp med dette.

 

Den bikkja jeg snakker om ble kurert av ei felling. Etter det gikk det slag i slag, år etter år.

 

Et annet tips er å bruke tid med bikkja uten jaktlaget tilstede. Dvs tilbake til scratch, sitte og la hunden søke og sysle med sitt. Få mer sjøltillit og selvstendighet.

Link to comment
Share on other sites

Undersøk nesa på bikkja, hos Hans Jørgen Søyland Larsen i Oslo. Han er ekspert på dette. Det har gått jævlig mye av en type bihulebetennelse hos drivende hunder i det siste. Jeg har hatt det på bikkja mi, og er neggu ikke sikker på om jeg er kvitt det ennå. Har gått på sin andre penicillin-kur nå. Dette blir fort forvekslet med nesemidd, men er noe annet. Jeg ville IKKE reist til en vetrinær som setter Ivomec "for sikkerhets skyld". det er for gammeldags, og man kan lure på hvorfor dette pluteslig har blitt et stort problem....?? Kanskje nettopp pga "uforsiktig bruk" av Icomec?

Dachsen min har hatt akkurat samme problemet som du skisserer. Dårlig søk, tar til slutt ut, jager i 10 min så blir det bare kål, så kan hun løpe bakspor, og løpe opp igjen samme løypa igjen, problemer med å finne meg igjen osv. Hun har jaktlyst som f....., men evnen er sterkt nedsatt.

Det er vist typisk i følge legen. Bikkja kan ha grei luktesans når den ikke er skikkelig varm, men når den begynner å løpe med nesa ned, og blir sliten så blir det tettere og tettere, og luktesansen kan bli nesten helt borte.....

Sjekk dette!!

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar så langt,

 

Det blir dyrlege besøk på Torsdag.... takker for nyttig info Buster og Rufus skal nevne dette for dyrlegen.

 

Om hunden er frisk skal vi prøve ny taktikk til helgen for å få felt noe for henne .... takk råd Jibrag.

 

Om noen andre har en mening her så setter jeg pris på flere innspill :-)

Link to comment
Share on other sites

Dachsen min har hatt litt samme tendensene, men i år har vi tatt ett par dyr for han og da har det faktisk komt seg litt.

Fra å jage 15-30 min, så har han jagd 45-60 min.

 

Det har gått jævlig mye av en type bihulebetennelse hos drivende hunder i det siste. Jeg har hatt det på bikkja mi, og er neggu ikke sikker på om jeg er kvitt det ennå.

Hva er symptonene på bihulebetennelse da ?

Link to comment
Share on other sites

Hva er symptonene på bihulebetennelse da ?

 

Litt det samme som om den har nesemidd, og nettopp det som er beskrevet her; at en hund som har vært bra, plutselig bare tuller. En vetrinær som vet hva dette er vil se det på slimhinnene i nesa, i halsen, øra, og ev. på det indre øyelokket hvis øyet også er irritert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...