Jump to content

Tolkning av lov angående kolbe til hagle


Thomasen

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har sett litt på loven som sier at man ikke kan ha frittstående pistolgrep på hagle. Jeg fikk nylig prøve en, og det åpnet en ny verden for meg mtp grep på hagla.

Noen som vet med sikkerhet hva denne loven tillater å ikke? Hvor går grensen på frittstående pistolgrep, vet at et som er helt frittstående er ulovlig, men hva med om man bygger det inn? Feks slik som på vedlagt bilde?

9F720639-7349-46EB-89E3-9FC891F951B8.png

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Vedrørende din henvendelse om definisjon av frittstående pistolgrep.

 


I følge POD's rundskriv 2009/009 punkt 3.6.3.1, er det gitt en generell godkjenning av halvautomatiske hagler, men denne godkjenningen omfatter IKKE våpen som fyller ett eller flere kriterier,
Hvorav ett er "Pistolgrep frittstående fra kolber under våpenet".

Hvordan ser nå et slikt pistolgrep ut?

Fant en definisjon på nettet som følger:

Definisjonen på frittstående pistolgrep er rimelig gammel.
Det er når pistolgrepet ikke er festet til selve kolben (d.v.s. Om du tar av kolben, og pistolgrepet kan bli stående igjen, så er det ett frittstående pistolgrep).
I USA har de lenge produsert div. pistolgrep til pumpe og 1/2auto våpen som tilfredstiller lovens krav (og gjør at de ikke kan stå igjen om man tar av kolben).

Spørsmålet er da om en fast kolbe med fast pistolgrep vil være lovlig, eller vil dette faste pistolgrepet være å anse som frittstående fra kolben under våpenet slik det nevnte i rundskrivet.


Politidirektoratet har svart dette på ovennevnte spørsmål:


Den definisjonen som står på nettet er ukjent for oss og det er videre uklart hvem som er "forfatteren" av denne definisjonen. Da forskriften i sin tid ble laget var det "lovgivers" mening at hagler med et pistolgrep som "stikker ut/ned", som for eksempel på Saiga haglene, ville bli å regne som et pistolgrep som var "frittstående fra kolben under våpenet". Dette uavhengig av om grepet lett kan fjernes eller ikke

Håper dette gir deg svar på din forespørsel.


NB! En liten opplysning til:
Slike kolber i seg selv er ikke ulovlige. De blir det i det øyeblikket de monteres på våpenet. Brukes slike kolber blir det regnet som en vesentlig endring av skytevåpenets karakter eller beskaffenhet jfr. vl.§8 siste ledd og det er ulovlig uten politiets tillatelse.

 

pistolgrep_hagler.jpg.783e4faac16fa8c1fd4f0ed50dfc124c.jpg.c31a5b99d21d438318af327201a41fb5.jpg

 

Enkelt og greit.

Eksemplet ditt er en tommelhullskolbe som ikke har et frittstående grep.

Jeg ville IKKE tøyd strikken med å dra en hyssingbit fra bunnen av et grep bak til reimfest og påstår det er en tommelhullskolbe.

Link to comment
Share on other sites

Det aller meste av moderne norsk våpenlovgivning på detaljnivå er direkte oversatt fra konservativ amerikansk lovgivning (hovedsaklig fra California, NJ, NY - håndvåpen og hagler er de verste eksemplene). Hele suppa kunne hatt godt av en språkvask men jeg melder meg ikke frivillig til å gjøre det. Uansett - språklige vanskeligheter lar de bevisst være i fred, det blir vanskeligere å krangle når du ikke klarer bli enig med deg selv om hva det står.

Link to comment
Share on other sites

Forvrøvlingsloven tenker du på?

 

Jeg gleder meg til den nye våpenloven (med forskrifter og rundskriv i hue og ræv) kommer på juridisk nynorsk, formulert av en byråkrat som sist skrev nynorsk på en tentamen i 2003 . DA blir det spennende å tolke laaange firelinjerssetninger om kvisleis pyslesskulderolbogestødje ein kan trykje medgaumes lukkjerøyrslekassa på den noko stutte handskyvekraftdrevne haglkastarstauren og i kvarforleis handskjutestaurføresegn, som frambelsføreleis ikkje finst oppkoplarsendt til verdsveven, dette vart grundigare utbrodert.

  • Like 6
  • Haha 6
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...