Jump to content

Grevlingen..


Hufsa

Recommended Posts

Heisann! ble kontaktet av en bonde som ønsket at jeg skulle ta ut litt grevling hos han.. Som en 19år gammal "pjokk" som tok jegerprøven ifjor, kjenner jeg meg ganske grønn på jakt generelt. Men nå som jeg blir spurt om jeg kan hjelpe han, klarer jeg ikke si nei .. :D Han ønsker helst ikke noe som helst slags for feller på tomta og jeg har heller ikke tilgang på hund. Er det som å finne nåla i høystakken da eller..? Kan til info si at jeg kun har en rifle i 308. som jeg kan bruke, er det bare å sette seg ned å vente? Kunne tenkt meg noen gode svar, og om noen har en indre trang til å skrive en novelle om grevling jakt med rifle.. så skal ikke jeg stoppe deg.. suger til meg informasjon som en tørr svamp som slippes i en bøtte med vann, så her er det bare å fyre løs med info! 

 

-Jakob

Link to comment
Share on other sites

Med en 308 ligger du godt an, ihvertfall viss du har et ok kikkertsikte på den. 

 

Om du søker litt, ligger du enda bedre an.

 

Selv har jeg bare skutt en grevling. Det var første jakttur med ny kombi 12/7x57R. Jeg skulle på orrfugljakt, men 150 meter bak gården, en halv kilometer fra der jeg kunne forvente å se fugl, støkkte jeg en grevling. Den forsvant inn i krattet, men jeg la i en blyspiss i rifleløpet og håpte jeg skulle få se den på stien ca 50 meter foran meg. Etter noen sekunder dukket det opp et stripete ansikt bak en stein ca 7 meter fra meg. Jeg skjøt den i halsen, og kula gikk ut midt i ryggen på den. Knall og fall.

 

Lykke til med grevlingene

Link to comment
Share on other sites

Har til no i år tatt 7 stk. Grevlingen er mest aktiv om natta/etter mørkets frambrudd. Eg har tatt alle på jordet mitt med rifle i kaliber 223 remington. Er igrunn berre å sitte å vente til dei dukker opp for å grave etter meitemark. Kjem ofte fleire stk ilag, så sjå godt etter om det er mulighet å ta fleire iløpet av kort tid. Legger ved eit par bilde av dei siste offers, alle kun skutt ein gang 😉 lykke til 😊

Snapchat-1889428356.jpg

Snapchat-1487091766.jpg

DSC_0655.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...