Jump to content

Ladedata til feltskyting (6,5x55)


espeng

Recommended Posts

Nå nærmer det seg tida for feltskyting igjen. og dermed skal sesongens ammo lades.

 

Har i 2 sesonger benyttet Hornady A-max 140gr med n-15 krutt utgangshastighet ca 880 ms

De 2 siste sesongene skutt med lapua scenar 123gr ladd med nc96m utgangshastighet ca 870 ms

 

Er ikke helt fornoyd med noen av disse ladningene, presisjon er helt topp, men ladning 1 spiser løp. Ladning 2 føles litt ustabil ut i varierende værforhold.

 

Har derfor tenkt i år å skyte med Norma golden target 8,4 gram. har tenkt en hastighet rundt 870-900 ms. vurderer N-19 krutt.

ER det noen som har erfaringer med denne kula(eller Dimond line) og har erfaringsdata å dele med seg?

 

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Nå nærmer det seg tida for feltskyting igjen. og dermed skal sesongens ammo lades.

 

Har i 2 sesonger benyttet Hornady A-max 140gr med n-15 krutt utgangshastighet ca 880 ms

De 2 siste sesongene skutt med lapua scenar 123gr ladd med nc96m utgangshastighet ca 870 ms

 

Er ikke helt fornoyd med noen av disse ladningene, presisjon er helt topp, men ladning 1 spiser løp. Ladning 2 føles litt ustabil ut i varierende værforhold.

 

Har derfor tenkt i år å skyte med Norma golden target 8,4 gram. har tenkt en hastighet rundt 870-900 ms. vurderer N-19 krutt.

ER det noen som har erfaringer med denne kula(eller Dimond line) og har erfaringsdata å dele med seg?

 

 

Espen

 

880 og 9 grams kuler? og RP15? det er nk sannsynligvis noe av det værste du kan fore en 6,5 pipe med.

 

 

det finnes ingen gratis vei til himmelen.

de ladningene som er mest stabile i vind (feks 9 grams kuler, 850 msek ++, eller 8,4 GT i 900) spiser løp.

det samme gjør 7 grams i 1000 msek.

 

skal du ha høy utgang så kverker du et 6,5 løp ganske fort. jeg har brukt 9 grams i 850 og 7 grams i 950-1000 og det virka som jeg ofra like mye løp på begge typene ladning. dvs min subjektive oppfatning var at disse typene ladning slet nesten dobbelt så mye på pipa som det krag ammo gjør(9 grams i 770)

dvs at en sauerpipe skutt med slik hard felt ammo vil sannsynligvis ikke holde mer enn 3500 skudd, mens en pipe skutt med 9 grams kuler i 770-800 msek vil holde over 6000 (er min erfaring)

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg uttrykte meg litt uklart, men målsetningen er ikke primært å spare løp men å finne en ladning som er mer løpsbesparende enn amax-ladinga mi, som forøvrig hadde en for kraftig rekyl til å være god på hurtigskyting.

Mens 7 grams og 8 grams kuler er funnet for lette til at jeg er komfortabel med disse på feltskyting.

Ønsker derfor i år å prøve å finne en ladning med 8,4 grams kuler hvor løpet holder mer en 1500-2000 skudd og er relativt stabil i vind.

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg uttrykte meg litt uklart, men målsetningen er ikke primært å spare løp men å finne en ladning som er mer løpsbesparende enn amax-ladinga mi, som forøvrig hadde en for kraftig rekyl til å være god på hurtigskyting.

Mens 7 grams og 8 grams kuler er funnet for lette til at jeg er komfortabel med disse på feltskyting.

Ønsker derfor i år å prøve å finne en ladning med 8,4 grams kuler hvor løpet holder mer en 1500-2000 skudd og er relativt stabil i vind.

 

Espen

holdt bare løpet ditt 2000 skudd med 140 grs kuler+RP15? da kosta de siste 30 msek deg ca 1500 skudd levetid på løp. for jeg har brukt 139 grs scenar og RP15 ladet til 850 msek å da holdt pipa mi ca 3-4000 skudd, å forskjellen i vindstabilitet er rent akademisk i forhold til de 30 msek man endra utgangshastigheta.

 

jeg ville prøvd 8,4 DL i 900 msek.

 

men du finner neppe noe i 6,5X55 som har like lite vindavdrift på lengre hold som en 9grams Amax eller scenar trødd ut i 880 msek....

Link to comment
Share on other sites

Løpet holdt fortsatt til feltskyting men fikk enn liten menm dog merkbar presisjonsnedgang etter 1700 skud, samt tap av fart på ca 10ms.

 

Ja det var dyre 30 ms, derfor er også ammoen skrinlagt. er dog ikke helt fornøyd med samme ammunisjojn i 850 ms samt vil finne en kombinasjon med litt mindre rekyl.

 

( antakligvis er det bare fordi det er gøy å prøve noe nytt)

 

Har du prøvd golden target elller dimond line? hvis ja hvilket krutttype?

 

 

Synes i utgangspunktet N96m er for rakst og n-15 for treigt.

 

 

Espen

Link to comment
Share on other sites

Løpet holdt fortsatt til feltskyting men fikk enn liten menm dog merkbar presisjonsnedgang etter 1700 skud, samt tap av fart på ca 10ms.

 

Ja det var dyre 30 ms, derfor er også ammoen skrinlagt. er dog ikke helt fornøyd med samme ammunisjojn i 850 ms samt vil finne en kombinasjon med litt mindre rekyl.

 

( antakligvis er det bare fordi det er gøy å prøve noe nytt)

 

Har du prøvd golden target elller dimond line? hvis ja hvilket krutttype?

 

 

Synes i utgangspunktet N96m er for rakst og n-15 for treigt.

 

 

Espen

alle løp mister ca 10 msek på 1500 skudd. etterhvert ca 10 msek pr 1000 skudd, nesten uavhengig av ammunisjonstype. det er bare sånn det er ;)

ikke brukt GT /DL på felt. har nesten utelukkende holdt meg til 9 grams kuler og 820-860 msek utgang når jeg har brukt 6,5. brukte 7 grams kuler et par sesonger men de blåste for mye bort på lange hold syns jeg.

N19 er et fint krutt for å få ca 830-40 msek i 6,5 med 9 grams kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...