Jump to content

6x45 - problemer med pressing av nye hylser


morpho79

Recommended Posts

Hei!

Emnetittelen er muligens ikke helt riktig, for det er ikke pressingen i seg selv jeg har problemer med, men:

 

Ifjor ladet jeg mine første runder selv. Redding necksizer fulgte med børsa, og jeg hadde bare brukte hylser. De ble målt og veiet og trimmet og presset og skutt, men de var vanskelige å få ut av kammeret. Bare hylse hang også godt igjen. En kompis med FS die hadde laget noe ammo til meg tidligere, og da hadde jeg ingen slike problemer. Så jeg kjøpte forster br diesett, og har presset ammo lykkelig siden. Bra presisjon får jeg også.

 

I år har jeg kjøpt nye lapua hylser, og for moro skyld prøvde jeg å kun necksize de. Det glir som smør! Av en eller annen grunn er det tyngre å necksize enn fullsize, men resultatet er uansett at begge kamrer flott og fint. Det er imidlertid tydelige forskjeller på utseendet i halsområdet på de to. Er det noen som har en aning om hva jeg har gjort galt tidligere? Ikke trimmet hylsene nok? Og hva burde jeg bruke fremover, NK eller FS?

 

Eksperimenterte også litt med å backe fs-dia ut til kamring ble merkbart tregere. Ekstraksjon gikk fortsatt helt greit, men hva er konsensus mtp hvor langt dia skal skrus ned? Jeg vet anbefalingen er å skru den så den rører hylseholder og så litt til, men nå har jeg altså gått andre veien.

Link to comment
Share on other sites

Press hylser så de kamrer greit, men ikke mer. Prosedyren som ofte er beskrevet fra verktøyprodusenten kan medføre overpressing. Ikke heldig, da hylsa får unødvendig strekk ved hver avfyring. De fleste bruker nok halspressing ved lading av matchammo. Mindre bearbeiding av hylsa og mindre søl med smøring. Man kan fra tid til annen oppleve at lading ikke går helt ihht boka, selv om en følger den slavisk. Kombinasjon av toleranser på dier og kammer, samt hylsedimensjoner og materialegenskaper kan stelle det til noe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vanligvis fordrer halspressing mindre kraft enn helpressing (unntatt colletdie). Om det ikke er slik bør en ta en nøyere titt. Still inn dia slik at det er står igjen, en mm eller rundt der,  upresset før skuldra begynner. Legg gjerne ut bilde.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...