Jump to content

Hjemmelaget rekyldemper


M17

Recommended Posts

Da jeg fikk gjenget opp rifla fikk jeg ikke med noen gjengebeskytter. Ble til at jeg kjøpte en  M14x1,5 gjengetapp, så lager jeg en beskytter i aluminium.

Lekte deretter videre med tanken om å prøve meg på en rekyldemper. Noen som har prøvd seg på dette?

Har tilgang på fres og dreiebenk, og tenkte gjerne bruke et rustfritt stål type 304 eller 316.

Noen spesielle hensyn jeg her burde ta?

 

Link to comment
Share on other sites

Næh, bare kjør på. Du kan fint bruke vanlig svartstål om du ikke har en halvauto du liker å varmskyte. Rustfritt er selvfølgelig bedre til slikt.

 

Når det gjelder design ville jeg fokusert på "frontareal", altså flater vinkelrett på løpsaksen som gassen kan virke mot. Her er en brems jeg laget i fjor:

 

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, mange takk! Gir det en god effekt å slippe litt gass oppover?

Blir nok gassutløp vinkelrett på løpsaksen ja, men fortsatt litt i tvil og det blir en sylindrisk patent med flere hull eller en flat med porter som i versjonen over. Den sylindriske vil utvilsomt kreve mindre maskineringsarbeid, og man slipper å ta hensyn til at bremsen må tilpasses for å bli i vater når den skrus på.

Skal prøve å få tegnet noen utkast i CAD.

Link to comment
Share on other sites

Lager bremsen fra sylindrisk stål, så da gjenger jeg bare opp først og freser de parallelle flatene etter prøvemontering.

Tegnet meg kjapt et utkast i CAD. 55 mm lang, 25 mm i diameter. Høyde 20 mm. Foreløpig estimert vekt 91 gram.

Godstykkelse jevnt over ca 4 mm. Kunne nok spart inn noen gram her. Foreløpig kun porter ut til sidene.

Tror dette kan bli bra😎

 

 

Rekylbrems.jpg

Rekylbrems2.png

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...