Jump to content

PCP-konvertering av Walther CG90?


Erlend Meyer

Recommended Posts

Er det noen som har gjort dette? Burde vel ikke være verdens største utfordring.

 

Rifla tar 34mm CO2-tanker, hvilke våpen har luft-tanker som kan passe? Så trengs det en regulator, da er valget fast i våpen eller tank-montert. Fast er enklere, pluss at en kun trenger en regulator. Tank-montert gir enklere regulering, men øker fort kostnadene. Tror jeg vil ha fast, men hvor finner en noe som passer? Jeg er ikke helt fremmed for å designe min egen, men det blir jo et betydelig prosjekt av slikt.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg må tydeligvis gå denne veien alene, men det er OK. Punkt 1 er å få liv i børsa med CO2. Nå har jeg ikke funnet noen som fyller disse flaskene, og den må vel uansett trykktestes. Så jeg ender nok med å lage et adapter for 2x12g patroner.

 

Neste utfordring er å få montert kikkert. Ladeporten er ikke designet med det i tankene, så uten modifikasjoner må en sette kikkerten ekstremt høyt:

 file.php?id=1001247&mode=view

 

Jeg har noen ideer på hvordan jeg kan løse dette, men det krever litt tegning og forskning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilsvarende prosjekt. Jeg har noen gode CO2 luftpistoler som jeg ikke får fylt. Jeg har funnet CO2 flasker for drikkevannsautomater på OBS. Disse er relativt billig, og en overgang til originalflaskene burde være mulig slik at jeg kan få dem i bruk. Prøver å få tak i originale fyllenipler som et utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilke patroner er det snakk om? Jeg har sett på 88g patroner og flasker til SodaStream, men det blir ikke billigere enn 12g-patroner hvis en kjøper i litt kvanta. Evt kan man jo fylle med tørris om en har tilgang.

 

For meg er CO2 en midlertidig løsning til jeg får konvertert den til luft. Problemet er å finne tanker med riktig diameter, ingen oppgir hvilken diameter de forskjellige riflene bruker. Jeg har vurdert å lage egne tanker, men det blir et krevende prosjekt som jeg helst vil unngå.

 

Her er planen for ladeporten. Den blir kanskje litt mer fiklete å lade, men det er uansett bedre enn å sette kikkerten på stylter.

 

 784809098_Ladeportorg.png.ba5cf6d0011f84658b0c04481344858e.pngLadeport.png.4d12400eac8109f33598e94138975e6f.png

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel de som går til SodaStream. Til den prisen er de plutselig mer interessante, jeg hadde ikke lagt merke til dette med pant. Gjengene er etter det jeg kan se Tr21x4.

 

Her har du en overgang: https://www.aliexpress.com/item/CO2-Adapters-for-SodaStream-Cylinders-for-Gas-Regulators-Homebrew-with-W21-8-Thread-Soda-Stream/32815935452.html?spm=2114.10010108.1000023.3.26764385V3mMDr

Det finnes også utstyr i Norge: https://www.humleogmalt.no/products/regulator-til-agasodastream-flaske
 

Jeg kan vel lage det meste jeg trenger selv, men jeg trenger en slange for å kunne veie patronen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere typer, Walter, Feinwerkbau, Crossman/Skanåker og noen til. Det blir mye arbeid å bygge om alle, med en grei kilde for CO2 kunne jeg beholdt dem originale og fylt fra soda stream flaske. Jeg prøver å få fatt i originalt fylleutstyr og bygge det om til sodastream som kilde. Da er det ikke så nøye om jeg fyller litt for lite, jeg kan skyte med dem og etterfylle hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Helt grei løsning, og det er som sagt mulig å få tak i adapter til SS-flasker. Det jeg tenkte på var å fylle originalflaskene fra patroner, om kapasitetene passer sånn nogenlunde eliminerer en risikoen for overfylling uten veiing.

 

Jeg går litt frem og tilbake på dette selv, målet er jo å konvertere til PCP. Så jeg er først og fremst på jakt etter en rimelig og enkel fiks for CO2 frem til jeg kommer dit. Men jeg lener mot SodaStream selv for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 2 months later...

Kan 

On 9/22/2020 at 12:09 PM, Bjørnen said:

Hei!

2 år for sent, men jeg fyller CO2 patroner til CG 90 fra CO2 brannslukker!

Kan du fortelle hvordan du går fram? Jeg er nylig blitt eier av en Walther CG90, men er uten fylleutstyr. Jeg regner med jeg må kjøpe en slik: https://buinger.com/Walther-Filling-Adapter-Co2 eller en slik: https://www.airgunsplus.ca/shop/walther-cp32-cg90-co2-fill-adaptor/, men hva mer? 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...