Jump to content

Stativ til fres og bor?


msteiro

Recommended Posts

Skal fylle på med litt verktøy, og ser at fres er noe jeg alltid angrer på at jeg ikke har. Det og stativ til bor. 

 

Finnes det noen bra benkmonterte stativ som går til både drill og fres?

Tenker det må være en del kraftigere enn de helt standard stativene til et par hundrelapper.

Proxxon har en modell til ca 1500 kr med vinkling etc, men det er vel mer verktøy ment for modell jernbane etc?

 

Er virkelig ikke mye å velge mellom ser jeg hvis man ikke finner noe eldre brukt.

Ikke fryktelig vanskelig å lage seg en enkelakset "CNC", men prosjektlisten begynner å bli lang...

 

Skal ikke brukes til veldig mye tung fresing, men tenker for eksempel hvis man skal frese ut en løpskanal eller lignende, og ønsker noe som holder fresen fast mens man beveger emnet. 

Ser spesielt med glassfiber og divinycell at det hjelper veldig å kunne holde emnet og skjæret fast da det lett skjærer av til siden hvis det griper i glassfiberen.

Er jo litt plassbegrensninger, så tenker mest anvendelig med en skikkelig fres, bor og et stativ enn å kjøpe en halvveis søylebormaskin med noe begrenset bruksområde. 

Link to comment
Share on other sites

Løpskanaler og arbeid i divinylcell og glassfiber klarer du med et fresebord. Hvis du har håndoverfres fra før, så finnes det bord du kan montere den i. Vanskelig å bruke en søyleboremaskin til fresing (ihvertfall med nogelunde nøyaktighet) siden avstivningen er loddrett, det er ikke alltid opplagringen av chucken er ment til sideveis belastning. En fres vil kunne benyttes til boring, men det blir en ganske dyr fres hvis arbeidsbordet skal kunne bevege seg hele lengden til f.eks en løpskanal. Google "Fresebord", så får du sett en del løsninger. Det er klart ulemper med denne løsningen, blant annet ikke så enkelt dersom emnet ikke har rette sider å styre etter. En søyleboremaskin bør man jo ha, men så er det det med plass da.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke fres enda, men skal kjøpes inn.

Har bygget meg et ganske stort monteringsbord jeg tenker felle ned fresebord innsats fra Kreg eller lignende. Er kanskje best å lage en jig rundt emnet og bruke overfres vanlig der det krever litt frihånd, og ta løpskanal i fresebordet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...