Jump to content

Hatsan 135 blinkskyting 50m +-10m


Thomug

Recommended Posts

Hei
Komplett ny innen luftvåpen, så har et spørsmål eller to
Har sett en del på Hatsan 135 qe vortex, er utgangshastighet på denne så høy at det er et sjanse spill når det kommer til blink skyting?
http://www.hatsan.com.tr/en_mod_135qe_sniper.html
Er det noen andre gevær jeg heller bør se på? Gjerne noen som har erfaring på godt og vondt med dette geværet kan jo legge igjen en liten pro / con på det :)

Edit: Kuletyper jeg tenker å teste ut i første omgang, noen som har noen erfaring der?
JSB exact beast 4.52 16.2Gr

JSB exact monster 4.52 13.43Gr

H&N rabbit magnum power 4.5 16.05Gr

H&N sniper magnum 4.5 15Gr

H&N Baracuda power 4.5 10.65Gr

Edited by Thomug
Link to comment
Share on other sites

Wæh, 380m/s i 4,5? Med fjær? Høres ut som en kikkert-dødare fra helvete. Min begrensede erfaring er at alt over 250m/s begynner å bli vanskelig, som et første våpen bør du nok starte litt forsiktig. Fjærvåpen er uansett litt kilne, en kamerat driver med det og det er snakk om masse prøving og tuning for å få de til å gå bra. Spesielt om de er kraftige.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke fjær nei :) Vortex greier, et stempel som drives av komprimert luft som presser kula avgårde eller noe slikt :) Skal visstnok ikke være så mye rekyl og lyd som med fjær, et system version 2.0 for knekkvåpen :)
Ok, så om det har vært fjær anbefaler du å gå ned i kraft på dette kaliberet da. Har lest litt og funnet ut at Hatsan tester med tyngre bly pellets, men ikke noe om tyngden på disse, men om du ser på kulene jeg tenkte å teste ut så er de ganske tunge på dette kaliberet, vil ikke dette redusere m/s en god del? 

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke hvordan "gassfjær" oppfører seg, men jeg tipper de har noen av samme utfordringene.  Den største utfordringen blir nok rekyl. Fjær eller gass, det er en god del bevegelig masse i disse. Det gir mye rekyl, dette er både en utfordring for presisjon og optikk. Med std 11mm skinne er det en  utfordring å få optikken til å sitte fast, og billig optikk går fort i stykker. Tenk også på at du skal spenne f*enskapet, skal ikke mange skudd til før du er for sliten til å treffe godt. Om en skal jakte med slike våpen er energi av interesse, men det skal du vel ikke? Da er energi stort sett en plage, det er en grunn til at matchvåpen er såpass svake som de er.

Om en vil skyte på 25-50m så trenger en vel tunge pellets og litt mer fart enn for innendørs match, men alt med måte. Jeg har en gammel Diana 34, ca 270m/s. Det er på ingen måte en enkel børse å skyte med, ville neppe kjøpt meg noe kraftigere i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Tok litt tid, måtte søke opp mye, men ble ikke så mye klokere egentlig... Men jo mindre rekyl, mindre vibrasjoner pga stempel og ikke fjær. Lettere å knekke enn fjær og stillere og lengre holdbarhet er det jeg har kommet frem til av søkene mine 😊 Det høres jo litt gull å grønne skoger ut. 

Nei blir ikke jakt 😊 Blink skyting på rundt 50m og så høyt jeg etterhvert klarer når jeg mestrer geværet. Så får jeg se, kanskje pcp om jeg blir hekta på dette. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...