Jump to content

Hvordan finne riktig choke og ammunisjon kombinasjon?


msteiro

Recommended Posts

Skal ærlig innrømme at dette er noe jeg aldri har tenkt på før, da jeg har hatt hagle med faste choker og et velfylt lager med ammunisjon.

Men nå er det ny hagle i skapet med løse choker, og lageret begynner å bli tomt. Så nå kan jeg likegodt gå litt ordentlig til verks.

Ser det er en del tråder om hvilken ammunisjon som folk foretrekker, men hvordan verifiserer man dette? 

 

Hvordan går man frem for å finne det som går best i haglen, og hva slags spredning/skuddbilde skal man se etter til for eksempel rypejakt med hund eller skogsfugljakt?

Er det forskjell på formen på skuddbildet (høyde/bredde) og hva påvirker dette?

Finnes det noe slags tabell over hvor stor spredning man ønsker på forskjellige typer fugl?

 

Tenker målet må være å ha en ammunisjon og choke kombinasjon til tidlig fjelljakt, og en til senere sesong og skogsjakt. 

 

Link to comment
Share on other sites

Kjøp dekningspapp og test på forskjellige avstander (med forskjellige choker.) Eks 20, 30 og 35m.

Jeg er mest opptatt av at skuddbilde er jevnt uten store hull og "klumper".  

Min erfaring er at en patron som har et jevnt skuddbilde med halv chok også har det med andre trangboringsgrader.

Derimot så er det stor variasjon på hvor "tett" forskjellige patron-merker setter haglene. Enkelte patroner samler mer med halv chok på 35m enn andre gjør med full chok.

Høy utgangshastighet kan være synonymt med mer ujevnt skuddbilde. (Men det trenger ikke å være sånn).

Jeg personlig har litt forskjellige krav til en patron som skal brukes på rype, kontra en patron som skal brukes på storfugl.

Rype/due/kråke og liknende: jevn og fin sverm. Storfugl/stort småvilt: kan ofre litt jevnhet imot at patronen skyter tett og at utgangshastigheten er god. (Jeg jakter oftest storfugl sent på høsten og skuddholdene er ofte lange 30-35m).

Eksempel på en bra patron til stort småvilt på litt lengre avstander: 12/70 Federal Prairie Storm. Akseptabelt skuddbilde i min hagle, skyter tett ut til 40m. Felte rev, hare, ravn og 2 tiurer med den sist sesong. Enorm effekt. I hagla til min far var denne fullstendig ubrukbar med tanke på skuddbilde.

Eksempel på en mer normal patron:  12/70 Rottweil Waidmannsheil HV, 36g. Denne har hatt fint skuddbilde i alle hagler jeg har testet den i.

  

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Er en svenske som har en fin side om dette! 

Lurer på om det var shotguns.se

evt google PMT on shotguns...

der står det mye..

han selger også en bok om hagler som er veldig bra hvis man vil fordype seg litt....

er en engelskmann på youtube david/dave Carrie trur jeg... 

Jeg mener dette er like viktig som å skyte inn rifla!( I hvertfall på storvilt...)

Link to comment
Share on other sites

For pattern percentage results or choke proofing, count all the pellet holes inside your 30 inch circle. Now you need to know how many shot pellets were in the shotshell you used, try here first.
Simply cut open one of the shells you have left and count the pellets.
Divide the pellet hits in your 30 inch circle by the total pellets in the shotshell that you were using and this gives you your pattern percentage for the choke you used. Do this with all your targets add the aggregate for overall average.
Choke Determination:
 Idealisticly we are looking for shot and choke combinations that produce the following results when patterning.
Extra full choke delivers a 30 inch, 70% pattern at 45 yards.
Full choke delivers a 30 inch, 70% pattern at 40 yards.
Modified choke delivers a 30 inch, 70% pattern at 35 yards.
Improved cylinder choke delivers a 30 inch, 70% pattern at 30 yards.
Cylinder bore delivers a 30 inch, 70% pattern at 25 yards.

For a more detailed shotgun pattern analysis, try here.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...