Jump to content

Egnet jakt bue til dame


Skogstjerne

Recommended Posts

Hei!

Jeg er nå på jakt etter ei jakt bue som senere skal brukes til jakt. Jeg er 1.60 høy, passe lang i armene med brukbar styrke. 

 

Det er viktig for meg at buen er velegnet til jakt, og at det ikke veier for mye..

 

Har forsket litt, og kom fram til ei bue jeg likte. Det er en PSE Madness Epix . Det veier ca.1,8 kg, og er kul på design. 

 

Er det noen som har erfaring med denne buen, eller som kan anbefale andre buer for damer?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt litt med en Madness - veldig bra bue. Irriterende bra, når man har for mange fra før... Men hvis jeg var 1.60 høy, så hadde jeg kjøpt en PSE Drive X - om jeg var dame hadde jeg kjøpt en Drive X DM. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Jeg har skutt litt med en Madness - veldig bra bue. Irriterende bra, når man har for mange fra før... Men hvis jeg var 1.60 høy, så hadde jeg kjøpt en PSE Drive X - om jeg var dame hadde jeg kjøpt en Drive X DM. 

 

K

Men er PST Drive X god å skyte med, og eventuelt kvalifisert til jakt(basert på jakt regler i Danmark)?

 Forøvrig en pen bue modell dette også :) Men kan ikke se at norske butikker fører denne..

 Litt spent på pris også🤔 Må eventuelt be en forhandler om å bestille inn denne. Men da må jeg nesten være sikker i min sak, da de  nok forventer at jeg kjøper den.

Link to comment
Share on other sites

Alle moderne compoundbuer er gode å skyte med, men noen er jo bedre enn andre - og så er det at noen liker det ene, og noen det andre...

Det er så mange bra buer der ute, at det er helt umulig å selge noe som ikke er lette, drar jevnt, gir god hastighet, og er bortimot lydløse. Regn med å måtte gjøre et eller annen uansett bue, om du vil være "helt" lydløs.
Jeg vet ikke dravekt og dralengden din, men regner med begge deler er "lite" - om du ikke er veldig godt trent så er høres du ut som 26" drag og ihverfall <50 punds dravekt. Men det bør holde, 40J er energikravet i Danmark,  Jeg ligger godt over det med recurve og 47 pund - men med 30-ish drag. Farta som oppgis er jo for 70# bue på 30 eller 31", men 40-50 og 26 skal normalt holde med en moderne bue. Min compund (PSE Vendetta) på rundt 50# og 31" så er jeg på rundt det dobbelte mener jeg å huske.
Drar du 40-45, og 26" så gjetter jeg du får 200fps-ish, med en 400gr pil, og bør være rundt 45J - noen kan korrigere meg her, men det holder til danske rådyr. Problemet er å komme nær nok og å få av ei presis pil, ikke pilenergi. Og at dyret stiller seg opp riktig...
Du har et slags valg mellom en "hard" bue, som er litt brå å dra opp, og en "myk" som er lettere å dra opp, men som leverer litt mindre hastighet. Det meste som selger utenom ekstremmodeller er uansett på en slags middelvei her, de aller raskeste er ofte litt "kantete" i drakurven, og kan oppleves ubehagelig å dra, iallefall om en er nær det en bør ha av dravekt - jeg foretrekker vel heller å gå opp i dravekt enn å gå til de mer ekstreme buene - en klarer vesentlig høyere vekt på en som er "myk" å dra - og vil nok kunne skyte mer/lenger uten slitasje og skader når en stiler en sånn ned til treningsvekt - for det tror jeg du trenger, men vet det ikke... Det jeg liker med PSE sine buer er at de alltid er veldig greit justerbare. Men det går jo an å se på en Hoyt Klash - Humlekjær fører disse.

Uansett, som alltid, ikke kjøp for hard/ tung bue, det er viktig at trening er gøy, og ikke gir skader.
 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...