Jump to content

Den nye våpenloven §6 - Juridisk persons erverv av våpen


små_vill(t)90

Recommended Posts

Er litt forvirret her... I den nye våpenloven står det i §6:

§ 6 Juridisk persons erverv av våpen

Foreninger tilsluttet godkjent skytterorganisasjon og andre juridiske personer som har saklig behov for skytevåpen kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen (våpendeler).

Bedrifter kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen (våpendeler) til bruk av ansatte som på grunn av sitt arbeid har et behov for slike våpen. Det gis ikke tillatelse til å inneha våpen utover det behovet tilsier.

Søknad fra juridisk person innvilges bare hvor den som skal være ansvarlig for utlevering, bruk og oppbevaring av våpnene (våpendelene) fyller våpenlovens krav til edruelighet, pålitelighet og alder. Ved skifte av ansvarshavende skal dette meldes til politiet.

 

Ut ifra dette tolker jeg det slik at juridiske personer (dommere etc) får lov til å anskaffe seg våpen. (da tenker jeg først og fremst til selvforsvar, for hvorfor skal dette være nevnt i våpenloven hvis det ikke er det!)

 

Så derfor ber jeg om hjelp til å forstå dette! Er ikke så god til å lese mellom linjene så derfor hadde det vært fint hvis noen kunne tolket dette for meg!

Link to comment
Share on other sites

"Juridisk person" er ikke en fysisk person:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Juridisk_person

 

Så hva betyr det egentlig?

Blir det på samme måte som at veivesenet der jeg bor (før, kanskje nå også) hadde ett par halv-auto rifler for bryting av is?

 

Ikke spør meg hvorfor!!!

 

Hadde du lest linken:

Juridisk person er en juridisk betegnelse på et rettssubjekt som ikke er en fysisk person og som opptrer utad som en enhet. En juridisk person har kapasitet til inngå avtaler som om de var en fysisk person. Eksempler på juridiske personer er stater, statsinstitusjoner/-bedrifter/-selskaper, kommuner, foretak (aksjeselskap) osv.

 

Er ikke dette enkelt og greit?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel heller ingen endring i i fra forhold til foer?

Det er altsaa Ikke en eneste ny vaapenlov paa trappene foroevrig, derimot en ny forskrift.

 

Jeg har noen vaapen som "juridisk person" i kraft av at jeg er leder for en godkjent skytterlag, tilknyttet godkjent organisasjon (SWS)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel heller ingen endring i i fra forhold til foer?

Det er altsaa Ikke en eneste ny vaapenlov paa trappene foroevrig, derimot en ny forskrift.

 

Jeg har noen vaapen som "juridisk person" i kraft av at jeg er leder for en godkjent skytterlag, tilknyttet godkjent organisasjon (SWS)

 

Det må nok være det som menes med det. Slike våpen kan heller ikke regnes med i den såkalte "garderoben". Om så blir tilfelle så må jeg levere fra meg samtlige mine :cry:

Det står faktisk "kollektivt våpenkort for organisasjoner og andre juridiske personer"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...