Jump to content

Tikka t3 Laminat eller S&L Classic


Reaper

Recommended Posts

Hei er en gutt som snart blir 16 :roll: . Har tenkt på Tikka t3 mest på grunn av den laminerte stokken. Jeg har bestemt meg for 6,5X55, for har gode erfaringen med dette kaliberet ( skutt men første bukk med) :D . Har tenkt på 2 kikkerte, 1 for alt matvilt og den andre til skadedyrsskytting. :mrgreen: Jeg vil høre deres menning om dette jeg har tenkt på om jeg er helt på villspor eller om jeg har noe fornuft i meg :lol::lol:.

 

MVH Reaper

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at 2,5-10 x holder i lange baner på norsk jakt. Synes egentlig at mye forstørrelse er bare tull. Skal du ha mye forstørrelse krever det at jegeren tåler aa det er en liten bevegelse i kikkerten. Mange har lett for å begynne å nappe når de har for høy forstørrelse fordi de ikke behersker at deres små bevegelser blir kraftig forsterket. Dessuten ser du faktisk godt en trost på 200 meters hold med 10 x forstørring.

Selv har jeg skutt både rådyr og rev på 130 meters hold med 3x forstørring, og det har funket som bare det. Jeg føler meg mest komfortabel med lav forstørring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde brukt pengene på EN skikkelig kikkert, helt bortkasta å kjøpe to om en da ikke driter penger.

En skikkelig kikkert koster somregel litt mer enn børsa :mrgreen:

Iallefall T3'n.

Oki så jeg burde heller kjøpe f.eks S&B 2,5-10X50. Vil helst ha en med rødpunkt som jeg kan bruke i skummringen både morgen og kveld. :mrgreen:

Noen forslag :?:

MVH Reaper

Link to comment
Share on other sites

Når jeg har handla kikkerter de senere åra har det stått zeiss + victory på dem, de er dyr men bra, anbefales!

 

Men jeg har en kompis som skryter mye av meoptaen, det er en med lys i.

Han er storfornøyd med den.

 

Jeg har ikke så veldig mye greie på optikk og denslags, men jeg har bytta håndkikkert noen ganger, og så lenge det står

zeiss victory på den vet jeg at ingenting er særlig bedre..

Så jeg har laget en enkel og grei bestemmelse for meg, skal jeg kjøpe noe som helst av optikk blir det:

Zeiss Victory :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

zeiss genrelt er jo bra optikk. de har også en versjon som kalles conquest. den er produsert for det amerikanske markede og er vist litt dårligere enn øvrige zeiss modeller. men helt sikkert en mere enn branokk kikkert.

jeg har både zeiss og meopta. zeissen er en classic 2,5-10*50, denne kjøpte jeg på tilbud hos xxl. en meget bra kikkert, til en meget akseptabel pris. jeg er i alefall godt fornøyd.

så har jeg en meopta artemis 3-9*42. denne er jeg også godt førnøyd med, fin og klar. har ikke fått prøvd den så mye, i og med at denne ble bytta ut til fordel for zeissen. men mitt råd er som nevnt ovenfor: kjøp EN bra kikkert. foreksempel en 2,5-10*50 O.L. da har du igrunn så du klarer deg til alt. både lange hold med småe blinker og til skumringsjakt:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...