Jump to content

Vostok Biathlon-4 22LR, bolt og magasin rifle


Silver66

Recommended Posts

Hei dere cal .22 entusiaster. 😁 Jeg kjøpte denne skiskytterrifla brukt i ca 1985, og tenkte altså å komme med en liten presentasjon av min sovjetiske Vostok Biathlon-4 22LR, bolt og 5 skudds magasin rifle. Jeg har ikke funnet noe skriverier om denne, og tenkte kanskje noen hadde gleden eller moro av en titt. Legger ved noen bilder.

Løpslengde: 57 cm, totallengde: 105 cm, vekt ca 4 kg på koffertvekta. Kjenner noe til dette merket, så er jeg nysgjerrig.

 

Jeg prøvde meg på litt skiskyting på midten av 80-tallet, men det strandet vel mest på skiferdighetene, noe også stokken den dag i dag har kraftige arr fra (knakk den en gang i to ved et fall, og måtte til med araldit og messingbolter, og litt mørk beis 😎). Har siden ikke hatt hjerte til å kvitte meg med det gamle kommunist-jernet, og brukt det til treningsskyting sånn innimellom. Må si at det går tålelig bra, og en skikkelig bolt gir god trening for jaktrifla.

 

Nå tenkte jeg å ta det i bruk til noe "kråke-jakt" etc. Rifla har et rimelig bra dioptersikte, men jeg hadde hatt lyst til å sette på et kikkertsikte. Utfordringa er at jeg helst vil unngå å bore hull for fester, og heller benytte den originale skinnen som sitter på venstre side av kassa. --> Noen forslag til montasje til en slik innfesting/montasje?? (Må jeg bore så blir det levert til børsemaker, da jeg er litt usikker på hvor mye gods som må til) Tar gjerne imot også gode forslag fra erfarne salongskyttere på et greit kikkertsikte til jakt (innenfor 70 m), og litt blinkskyting (100m). 

v1.jpg

v2.jpg

v3.jpg

v4.jpg

v5.jpg

Link to comment
Share on other sites

Artig sak du har der :D Har ikke så mye å si om rifla, da jeg aldri har sett en slik før. Men jeg vil tro det beste er å få den borret om du vil sette på en kikkert. Når det kommer til hva salgs kikkert så syns jeg Vortec gir mye kikkert for pengene. Når det kommer til hva salgs forstørring osv så er det ofte litt smaksans. Men 3-9x40(50) er jo ofte gode og vanlige valg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...