Jump to content

Myggmiddel for hund?


ko-stens

Recommended Posts

Det ryktes at det er en og annen mygg i fjellet her i sør i år. Lånte bort boffen i helga til en kompis som skulle på telttur med kjæresten. Det endte med at de måtte flykte hjem. Ikke bare de ble stukket halvt ihjel, boffen led også veldig. 

 

Så hva bruker dere på disse pelsdyra? Er en breton det her. 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Geco5 skrev:

samme middel på hunden, som på meg selv

Ett råd som fungerer.

 

Mine hunder får medisin mot flått som i tillegg har en avvisende effekt på mygg. Men når det er ekstra ille så spanderer jeg litt ekstra myggmiddel på dem, som jeg selv bruker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok. Takker for tips. Var usikker på om middel for mennesker er sunt for hunder. En liten dusj med myggspray kan kanskje funke. :-) 

 

Skal spandere på flåttmiddel. Har heldigvis ikke vært noe flåttproblem her på indre østlandet hittil, men de dukker vel opp oftere og oftere her og. :-( Har aldri måttet plukke flått før. Greit å redusere mulighetene for det og.

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, ko-stens skrev:

ikke vært noe flåttproblem her på indre østlandet hittil

Vær klar over at flåttmiddelet som vi får på resept fra veterinær, ikke er direkte helsefremmende. Myggmiddel kjøpt rett over disk er mindre giftig. Jeg bruker flåttmiddel på hundene mine fordi det er mye flått i terrengene vi ferdes, og helsekonsekvensene og risikoen er større på grunn av flåttoverført sykdom, enn helse belastingen på grunn av bruk  flåttmiddel (Permetrin, 3-Phenoxybenzyl (1RS)-cis,trans-3-(2,2-dichlorovinyl) -2,2-dimethylcyclopropanecarboxylate, C21H20Cl2O3).

 

Så er det ikke flått problemer der du og hunden din skal oppholde dere, så bruk vanlig myggmiddel :thumbup:
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, ko-stens skrev:

En liten dusj med myggspray kan kanskje funke. :-) 

 

Ser du har fått bra svar av znopi.

 

Bruker ikke middel som dusjes på hundene! Bruker roll on, eller en flaske som en kan ha litt på fingeren og stryke ut. Er det ille med mygg/knott, trengs det også middel på nese, ører og hode. Og en har lite kontroll, på det som dusjes på. :( For bruk i buken og pelsen forøvig, er det ikke så nøye hva du bruker. (Det har at hendt jeg har brukt å dusjet på mine klær, men har sluttet med det også). (Stryker ut litt olje på skjorte- /jakkekrave og litt på hatt). (Er det område for mye mygg/knott, bruker jeg tett hatt og klær myggen ikke kan stikke igjenom på).

 

Jeg har heller ikke hatt det store problemet med flått, på mine vorsteh hunder, selv ikke med en SV. Noen har jeg plukket, enkelte år, men likevel begrenset. Og selv om jeg har kjent til både legemiddel mot flotten i flere år, har jeg unnlatt å benytte meg av det, grunnet unødig helserissiko. Er det ikke mye flott der du ferdes, så ville jeg heller hatt en egent kam/børste og børstet over hunden hver gang en har vært ute i et mulig problemområde, før hunden kommer inn i hus. Og en sjekker selvfølgelig hunden samtidig.

Edited by Geco5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...