Jump to content

Harepus - dette har jeg ikke prøvd før!


300ULTRAMAG

Recommended Posts

Det vil si, jeg har eti hare, på restaurant! Nå henger'n passe mør i kjeller'n og skal deles opp og tilberedes i helga. (Slaktevekt 2,1 kilo). Noen som har tips om hva jeg kan finne på med denne? Har noenlunde kokkehue og fingre, og ellers det meste som trengs på kjøkken og i skapene. Men har altså ikke tilberedt hare før.

Link to comment
Share on other sites

viewtopic.php?f=20&t=6809&p=91375&hilit=underthun#p91375

 

min favoritt: Klassisp pepperstekt haresadel.

Skjær av alle senene på ryggen, skjær litt ned på begge sidene av

ryggbenet og press kjøttet litt ut til sidene. Gni sadelen inn med smør og

olivenolje. Dekk med grovhakket pepper, timian, persille og dryss

over salt. sett sadelen i ovnen på 200 grader i 15 min, ta den ut og la den vile i 10 min, sett så tilbake i ovnen i ca 3 min. Ta ut, hell på cognac

og tenn på. la det brenne til det slukner, dette for å brenne av pepperen.

Sil kraften over i en kaserolle, tilsett litt viltkraft og kok opp. Jevn sjyen med usaltet smør.

Skjær av ryggfiletene og kutt i grove skiver på skrå. Server med stekt

skogsopp og stekte poteter.

for 4 pers:

2-4(etter str.) haresadler

4 ss grovhakket sort pepper

1 ss timian

4 ss persille

1 ss smør

4 ss olivenolje

salt

0,5 dl cognac

2 dl viltkraft

ass. sopp

6 voksne poteter

evt annet godt tilbehør

sjyen serveres ved siden av

Nok Chateauneuf - du - pape fra Rhône - den perfekte harevinen

 

takk til Lars Erik Underthun for denne Bedre blir det ikke

Link to comment
Share on other sites

Vel, da har vi kommet litt lenger her. Etter en kort prosess med skrotten på kjøkkenbenken satt jeg igjen plenty kjøtt til en familiemiddag (2 voksne og 4 barn). Det var en del hinner som jeg fikk fjerne, men at harekjøtt ikke blir mørt kan jeg ikke forstå, for dette så riktig lekkert ut! Nå har jeg ikke spart på døgngradene heller da, og det har ikke vært utsatt for frost. Her ligger nok cluet i å få det mørt.

Jeg har skjært kjøttet opp i passende små biter, kuttet på tvers av fibrene. Så har jeg krydret godt med en urteblanding jeg ellers bruker på lammekjøtt, tilsatt fersk hvitløk og nykvernet pepper, og helt over fin olivenolje og en skvett rødvin. Nå skal det få stå til i kveld, så får vi se!

Det blir ei gryte med masse tomat, gulrøtter og løk ++, og selvsagt sjølplukka kantareller! Ved siden av blir det grov hjemmelaget potetmos (m/skall og biter...).

 

Så får vi se! Eldste datter (13) har proklamert at hun for all framtid ikke vil spise dyr med hvit pels og søte, myke ører. De mindre ungene (8, 9) syntes først veeeldig synd på pus, men svarte riktig på hvilket dyr de trodde hadde hatt det fineste livet, harepusen eller grisen vi spiste i går! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...