Jump to content

Siktemiddel til rev - hagle


rypert

Recommended Posts

Det er ingen som nevner det rimligste alternativet he,nemmelig den lille skinna på 10 cm en klistrer på løpet.Som gir et gjennskinn av lyset og ser ut som en liten dott.Husker ikke hva det heter,men om du spør i en foretning så vil de forstå.Koster vel en 100 lapp eller litt til.Det er en farget plast stav....

 

Easyhit kanskje???

Link to comment
Share on other sites

Har satt på et holografisk sikte på hagla mi, men kun for jakt på morgen/dag/kveld frem til det blir dårlig skytelys. Vil ikke råde noen til å gjøre det ved senkvelds-/nattejakt. Til det blir det opplyste punktet altfor sterkt. Man ser ikke det man skal sikte på. Nå er dette noe billigræl fra Ebay, så det kan jo kanskje hende dyrere utgaver kan justeres til mye svakere punkt? Hadde et BSA rødpunktsikte til forrige kombien, men det var også ubrukelig på natterstid pga for sterkt lys.

 

Skal du ha noe som funker om natta må du nesten ha et kikkertsikte med opplyst rødpunkt som kan justeres så svakt at det nesen ikke synes. Fikk prøve en kompis sin Zeiss 3-12x56, og den var konge.

 

Easyhit funker dårlig på natta da det er avhengig av å ha litt lys for å synes. Man ser gjennom "røret" og får lys når man ser direkte gjennom. Lyset gjør at det synes. I mørket er det ikke lys nok. Litt ullent skrevet det her, men håper du skjønner.

 

Nattejakt på rev bør foregå med rifle med lyssterk kikkert er min mening. Skjøt sjøl en rev i vinter (med Zeiss'en på toppen) på rundt 30 meters hold. Hadde ikke hatt sjans med noe annet lignende de nevnt over. Var elendig sikt, med tåke og snø, så mulig at lyssvakere kikkerter også hadde gått om det hadde vært feks måneskinn, da også kan hende med easyhit - kanskje.

Link to comment
Share on other sites

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=138594

 

Tror dette blir innkjøpt til gluggjakta med 870'n. Erfaringer?

 

Har ingen erfaringer med det her, men tviler sterkt på at det holder mål i veldig svakt lys. Som nevnt rett over har jeg fått en rev i dårlig lys, veldig dårlig vel å merke, men rett før jeg så denne reven i kikkerten til kompisen, prøvde jeg min egen kombi med Leupold 1,25-4x20, og da så jeg ingenting! Kikkerten det er linket til kan sikkert sammenlignes da den ligner utseendemessig. Den har ca samme lysåpning, og da bør det være fullmåne om den skal holde mål.

 

Ved gluggjakt bør en bruke noe som tåler dårlig lys. Kan nevne at under samme jakta, på samme reven, oppdaget jeg bare en skygge innimellom (duppet av og så ikke reven komme til åtet...) sånn plutselig, men klarte ikke se at det var en rev. Hentet en Zeiss Victory 8x50 (eller noe sånn - Zeiss toppsak i hvertfall), men så fremdeles ikke noe. Tok min med Leupolden, men nei. Ble etter hvert sikker på at det var rev, med det blotte øye, men helt sikker ble jeg ikke før jeg dro frem rifla til kompisen med Zeissen med 56-åpning. Og da gikk skuddet og, så her var det helt klart optikken som gjorde susen.

 

En liten kikkert, som i linken, egner seg nok bedre på raske skudd på drev og fugl i skogen, frem til det begynner å skumre, ikke senere.

 

Skaff da heller en kikkert med større lysåpning og bruk i hurtigmontasje.

 

Er ingen ekspert, men den lille erfaringen jeg har tilsier det! :)

 

Edit: Så ikke at det skulle være lys på åta... Da går det jo an å prøve! :) (huff.... svime.... :roll: )

Link to comment
Share on other sites

Er en enkel budsjettversjon her:

 

017.jpg

 

Slik ble det seende ut. Skinna er 8 mm. Siktet hadde 21 mm bredde.:

 

010.jpg

 

Problemet ble at jeg måtte forhøye kolben, noe jeg gjorde med en styrofoambit, pusset til en sånn-cirka-form og duck-tape (eller hva det nå heter):

 

011.jpg

 

Ble ikke veldig pent da det ser ut som om siktet henger i lufta omtrent, og kolba ser litt bombet ut, men det var en enkel og billig måte å gjøre det på, uten for store inngrep i børsa. Det går an å sage i skinna og legge siktet lavere, men da blir det jo ganske seriøst inngrep. Dette opplegget her kostet meg 680,- + siktet på ca 250,-. Ikke fått prøvd på jakt, men skal prøve på leirdue når det passer seg. Greit nok om det ikke funker. Bare å skru av skiten igjen. Blir kun to små skruehull igjen. Ps. Hadde det vært ei dyr hagle, hadde jeg ikke gjort noe slik, bare så det er sagt! Dette er bare et forsøk med billighagla mi for å se om jeg treffer litt mer!

 

Ulempen med o/u-hagle i forhold til feks 870'en er et forsvinnende lite utvalg av montasjer som i forrige innlegg. Da blir det gjerne noe rart noe... Blir nok atskillig penere med den i det innlegget.

Link to comment
Share on other sites

Problemet ble at jeg måtte forhøye kolben, noe jeg gjorde med en styrofoambit, pusset til en sånn-cirka-form og duck-tape (eller hva det nå heter):

Er det egentlig nødvendig da? med et rødpunktsikte forsvinner vel poenget med å ha hodet nøyaktig riktig plassert?

 

Ser at det er få monteringsløsninger i handelen til o/u hagler som poengtert i forrige innlegg.

Hadde vert fint med noe man hurtig kan feste/fjerne uten å gå løs på hagla med drill og sag.. et par skru-klyper festet i en rail eller noe lignende.

Link to comment
Share on other sites

Problemet ble at jeg måtte forhøye kolben, noe jeg gjorde med en styrofoambit, pusset til en sånn-cirka-form og duck-tape (eller hva det nå heter):

Er det egentlig nødvendig da? med et rødpunktsikte forsvinner vel poenget med å ha hodet nøyaktig riktig plassert?

 

For meg ble det såpass stor høydeforskjell at det ble litt rart å kaste hagla til kinnet. Er en tilvenningssak, men i starten så endte det med at jeg ikke så annet enn bakparten på siktet og ikke høyt nok til å se krysset/dot'en. Derfor bygget jeg opp kolba. Hadde først tenkt å få saget i skinna og satt nedi base til siktet for å slippe å bygge opp kolba, men prøver først denne løsningen, så får jeg se siden.

 

Her: http://www.kilic-feintechnik.de/en/scou ... oducts_pi1[cat]=18 er en fin løsning. Er et stykke ned på siden. Magnet. Men dette er ingen budsjettløsning akkurat og ser ut som om kun passer til Docter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 months later...

Hei igjen folkens. Tar opp igjen denne tråden. Hva ville dere anbefale av rødpunkt eller vanlig kikkertsikte med retikkel i en eller annen variant. Er fortsatt til hagle det gjelder. Har sett på Bushnell's haglekikkerter, og rødpunktsiktet med 1x28 har fattet min interesse.

Link to comment
Share on other sites

Når du har litt lys mot åta kan du skaffe deg en billig kikkert men med grovt retikkel eks. 1 .

Så monterer du vanlige baser i sikteskinna og det funker. I mine yngre år brukte jeg dette uten og ha noe lyskilde og med åta på 20 m trengte jeg ikke måne eller for og ta mikkel hver gang og enda hadde jeg en skikkelig dorull til kikkert husker jeg ,

Kasnar 4 x. :D

Link to comment
Share on other sites

Drev en del med åte jakt på rev for noen år tilbake,med hagle. Hadde en rimlig star S/S cal 12 72 cm piper med hel og halv choke. Spanderte ei weawer skinne boret fast i skinna,med en relativt rimelig kikkert med 40 i lysåpning. Hadde retikkel nr 1 (3 grove stolper) noe som forenklet å se stolpene i svakt lys. Dette fungerte 100% for meg,skjøt rev med full kontroll selv under meget mørke netter.Men det var jo snø på bakken selfølgelig,uten snø måtte det sikkert sterkere lut til. Men det var aldri aktuelt i mitt tillfelle. En må ta i betrakning at holdet er 25-30 meter,som gjør at en ikke trenger kikkert av høyeste prisklasse for å lykkes. Det viktigste poenget for meg var tykke stolper i kikkerten, som var lett å se i mørket. Ble 14 rever med det utstyret :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kikkertsikte. Da har du flere muligheter senere om du skulle få lyst å prøve med rifle på lengre hold. Rødpunkt er ikke bra om natta pga for sterkt lys. Har prøvd. Var mye derfor jeg byttet ut BSA-rødpunktsiktet mitt og kjøpte Leupold 1,25-4x20. Ikke lyssterk den heller pga liten lysåpning, men den duger ut til hundre meter til et stykke utpå kvelden likevel. Tysk 4 retikkel, med ganske grove stolper. Fint når det blir mørkere ute.

 

Du har ganske enkelt flere muligheter med kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...